خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر ادراک شایستگی و انعطافپذیری شناختی کودکان پسر بیسرپرست بود. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی بر اساس پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود که به همین منظور 32 نفر از پسران بیسرپرست گروه سنی ب (نه و دهساله) و ج (یازده و دوازدهساله) مرکز شبانهروزی شهرستان ازنا به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جایداده شدند. نمونه آماری پژوهش پرسشنامههای ادراک شایستگی و انعطافپذیری شناختی که ابزار این پژوهش بودند را پیش از آموزش و پس از آموزش تکمیل کردند. دوره آموزشی فلسفه برای کودکان در طی هشت جلسه هفتگی به مدت 2 ساعت برگزار شد. یافتههای حاصل از این تحقیق با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که اجرای برنامه فلسفه برای کودکان با اطمینان 95 درصد (p < 0.05. منجر به افزایش ادراک شایستگی (شناختی 64%، اجتماعی 54% و جسمانی 51%) و انعطافپذیری شناختی 70/. در گروه آموزش شده است. با توجه به نتایج بهدستآمده از این پژوهش میتوان برنامه فلسفه برای کودکان را بهعنوان راهکاری مناسب بهمنظور افزایش ادراک شایستگی و انعطافپذیری شناختی کودکان پسر بیسرپرست مورداستفاده قرارداد
The aim of this study was to investigate the effect of implementing a philosophy program for children on the perceived competence and Cognitive flexibility of orphaned boys. The quasi-experimental research design was based on pre-test-post-test with a control group. For this purpose, 32 homeless boys in age groups B (nine and ten years old) and C (eleven and twelve years old) of Azna boarding center were selected by available sampling method. Random assignments were placed in two groups of control and experimental. The statistical sample of the study completed the perceived competence and Flexibility Perception Questionnaires that were the tools of this study before instruction and after instruction. Philosophy instruction course for children was held during eight weekly sessions for 2 hours. The findings of this study, using analysis of covariance, showed that the implementation of the philosophy program for children with 95% confidence leads to increased perceived competence (64% cognitive, 54% social and 51% physical) and cognitive flexibility of 70%in the training group. According to the results of this study, the philosophy program for children can be used as a suitable solution to increase the perceived competence and cognitive flexibility of orphaned baby boys.