خلاصة:
این پژوهش به مشکلات و آسیبهای آموزش زبان و ادب فارسی در آموزش و پرورش
پرداختهاست. بررسی آسیب در آموزش زبان فارسی خود بیان گر وجود معضلاتی در این
حوزه آموزشی است. که باید در سطوح مختلفی مانند سطح منابع انسانی و سطح منابع درسی
مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات به صورت علمیو دقیق بررسی و پژوهش شود و آگاهانه
راهکارهای کارشناسی شده ارائه گردد. بحث مربوط به سطح منابع انسانی میتواند به معلم،
فراگیر، طراحان محتوای درسی، اولیا و ... اختصاص یابد. بحث منابع درسی نیز مربوط به
محتوای منابع آموزشی، مطالب و زمان تدریس، شیوههای آموزشی، تعداد فراگیران در یک
کلاس درسی، مکاتبات در فضای مجازی و ... باید مورد بحث و بررسی واقع شود. در این
مقاله سعی بر آن است که با بیان مشکلات موجود در آموزش این مادة درسی، اهداف اصلی
و اساسی این درس نیز مشخص شود؛ چرا که اهداف و محتوای این درس در زمینه اهداف
ملی و دینی و تربیت انسانی کامل و شهروندی صالح است. از طرفی زبان فارسی به عنوان
شالوده و اساس سایر دروس باید مورد توجه واقع شود؛ به عبارتی برای رسیدن به اهداف والا
و اعتلا و ترقی در سایر مواد درسی لازم و ضروری است که جنبة علمیو هنری زبان فارسی
را غنیتر ساخت، تا شاهد پیشرفتهای چشمگیر باشیم.
ملخص الجهاز:
١-٤- ضرورت و اهميت پژوهش با وجود تحقيقـات و تـلاش هـاي صـورت گرفتـه در زمينـۀ معضـلات درس زبـان و ادب فارسي، هدف مقالۀ حاضر در جهت تکميل يافته هاي ساير پژوهش ها، حرکت به سمت رفـع موانع است ؛ چرا که نگرش و بازگويي اين مشکلات باعث کشف راه چاره ميشود و اعتلاي جامعه در علوم گوناگون و در عرصه هاي مختلف با غنيسازي ادبيات و زبان فارسي راحت - تر، و شايد بتوان گفت که ممکن خواهد بود.
کتاب هاي درسي فارسي مدارس بر بنيـاد رويکـرد عـام «برنامـۀ درسـي مّلـي جمهـوري اسلاميايران »، يعني شکوفايي فطرت الهي دانش آموزان اسـتوار اسـت و بـا توجـه بـه عناصـر پنجگانه (علم ، تفکر، ايمان ، اخـلاق و عمـل ) و جلـوه هـاي آن در چهـار پهنـه (خـود، خلـق ، خلقت و خالق )، بر پايۀ اهداف «برنامۀ درسي فارسي»، سازماندهي و تأليف شده است (کتـاب فارسي پايۀ نهم ١٣٩٦، ٦)؛ با توجه به مطالب ذکر شده جهت تربيت و پرورش نسـلي شايسـته و آينده ساز، با شکوفايي فطرت الهي بايد با جدّيت تـلاش کـرد و بـراي تحقـق ايـن اهـداف عالي لازم است برنامه ريزي کارشناسي شده و دقيق طراحي شود.
با وجود تمام تلاش هايي که کارشناسان تعليم و تربيت و دل سوزان اين عرصـه در جهت بهبود کمي و کيفي آموزش درس زبـان فارسـي و رفـع نـواقص و معضـلات نظـام آموزشي کرده اند و به حق قدم هاي مثبت و تغييرات به جا و شايسته نيز انجام شـده اسـت ؛ امّـا هنوز آموزش زبان و ادبيات فارسي نتوانسته جايگاه قابل تـوجهي در سـطح جامعـه و مدرسـه پيدا کند و همچنان مشکلات و آسيب هايي وجود دارد که بايد شناسـايي و رفـع شـوند.