خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی نقش عوامل چابکی سازمانی در سازگاری حسابداری مدیریت در دستگاههای اجرایی در میان کارکنان دستگاههای اجرایی استان تهران انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان دستگاه های اجرایی استان تهران بودند که تعداد ۳۸۴ نفر از میان کارکنان دستگاه های اجرایی استان تهران به عنوان نمونه در نظر گرفته شد که به همین تعداد پرسشنامه جهت پاسخگویی در میان آنها توزیع و جمعآوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده از پرسشنامههای پژوهش بهوسیله نرمافزارهای SPSS و AMOS با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل فرضیههای تحقیق نشان داد که افزایش مولفههای چابکی سازمانی در دستگاههای اجرایی شامل دانش مدیران سطح بالای سازمان، ساختار سازمانی مبتنی بر کار تیمی و انعطافپذیری سیستم اطلاعاتی، میزان سازگاری حسابداری مدیریت در دستگاههای اجرایی را افزایش داده و افزایش سازگاری، افزایش اثربخشی حسابداری مدیریت را در پی دارد.
The aim of this study was to investigate the role of organizational agility factors in the compatibility of management accounting in executive agencies among employees of executive agencies in Tehran province. The statistical population of the study was all employees of executive bodies of Tehran province, of which 384 employees of executive bodies of Tehran province were considered as a sample, and the same number of questionnaires were distributed and collected to answer them. The data collected from the research questionnaires were analyzed by SPSS and AMOS software using structural equation modeling. The results of the analysis of research hypotheses showed that increasing the components of organizational agility in the executive apparatus including knowledge of top managers, organizational structure based on teamwork and flexibility of the information system, increase the level of management accounting compatibility in the executive apparatus and increase compatibility, increase effectiveness Accounting leads to management.
ملخص الجهاز:
نتایج حاصل از تحلیل فرضیههای تحقیق نشان داد که افزایش مؤلفههای چابکی سازمانی در دستگاههای اجرایی شامل دانش مدیران سطح بالای سازمان، ساختار سازمانی مبتنی بر کار تیمی و انعطافپذیری سیستم اطلاعاتی، میزان سازگاری حسابداری مدیریت در دستگاههای اجرایی را افزایش داده و افزایش سازگاری، افزایش اثربخشی حسابداری مدیریت را در پی دارد.
قابلیت سازگاری ممکن است از عواملی همچون، فقدان مهارتهای کافی در حوزهی حسابداری، سهامداران جدید، ترس از تغییرات، فقدان تعاملات سازنده - Teece - Chesbrough -Kumarasinghe and Haleem - Bell et al - Schilke فیمابین مدیران کارکنان تأثیر پذیرد.
در این تحقیق بهطور خاص، تأثیر دانش سطوح بالای تیم مدیریت، ساختارهای مبتنی بر کار تیمی و انعطافپذیری سیستم اطلاعاتی بر روی انعطافپذیری حسابداری مدیریت مورد بررسی قرار گرفت.
3. فرضیهها پژوهش هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی نقش عوامل چابکی سازمانی در سازگاری حسابداری مدیریت در دستگاههای اجرایی استان تهران است بر این اساس جهت دستیابی به هدف مذکور فرضیات تحقیق بصورت زیر طراحی شدند: 1- دانش مدیران سطح بالای سازمان تأثیر معناداری بر سازگاری حسابداری مدیریت دارد.
نتيجهگيري با توجه به نتایج تحلیل ساختاری نتایج تحلیل کلیه فرضیات مورد پذیرش قرار گرفت لذا میتوان عنوان نمود با افزایش مؤلفههای چابکی سازمانی در دستگاههای اجرایی شامل دانش مدیران سطح بالای سازمان، ساختار سازمانی مبتنی بر کار تیمی و انعطافپذیری سیستم اطلاعاتی میزان سازگاری حسابداری مدیریت در دستگاههای اجرایی را افزایش داده و افزایش سازگاری، افزایش اثربخشی حسابداری مدیریت را در پی دارد.