خلاصة:
تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش فعالیت های مدیریت منابع انسانی در راستای بهبود کیفیت خدمات سازمانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل ۲۵۰ نفر از کارکنان شعب بانک ملت شهر تهران است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده و فرمول کوکران تعداد ۱۵۱ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه های استاندارد انجام شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای ضرایب معناداری و ضرایب مسیر در نرم افزار PLS انجام شده است. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که فعالیت های مدیریت منابع انسانی در راستای بهبود کیفیت خدمات ارایه شده نقش مثبت و معناداری دارند. همچنین نتیجه گرفته شد که مولفه های فعالیت های مدیریت منابع انسانی از قبیل مشارکت، آموزش و توسعه و پاداش و قدردانی نیز در راستای بهبود کیفیت خدمات ارایه شده نقش مثبت و معناداری دارند.
The present study aimed to investigate the role of human resource management activities in order to improve the quality of organizational services. The statistical population of the present study includes 250 employees of Bank Mellat branches in Tehran. 151 people were selected as the sample size by simple random sampling method and Cochran's formula. Data collection was performed using standard questionnaires. Data analysis was performed using tests of significance coefficients and path coefficients in PLS software. The results obtained from data analysis showed that human resource management activities have a positive and significant role in improving the quality of services provided. It was also concluded that the components of human resource management activities such as participation, training and development, and reward and appreciation also have a positive and significant role in improving the quality of services provided.
ملخص الجهاز:
نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که فعالیتهای مدیریت منابع انسانی در راستای بهبود کیفیت خدمات ارائه شده نقش مثبت و معناداری دارند.
همچنین نتیجه گرفته شد که مولفههای فعالیتهای مدیریت منابع انسانی از قبیل مشارکت، آموزش و توسعه و پاداش و قدردانی نیز در راستای بهبود کیفیت خدمات ارائه شده نقش مثبت و معناداری دارند.
از اینرو پژوهش حاضر، به دنبال رفع این شکاف بوده و سعی در پاسخ به این سوال است که آیا فعالیتهای مدیریت منابع انسانی نقش مثبت و معناداری در راستای بهبود کیفیت خدمات سازمانی میتوانند داشته با RiskaSuciRamdhani & Reni Ahtisham-ul-Haq et al Zontek بر این اساس با توجه به اهداف تحقیق سعی شده است تا نگاهی مختصر به مفاهیم متغیرها شده و در این زمینه تحقیقات داخلی و خارجی مورد بررسی و یافتههای تحقیقی ارائه شده است.
با توجه به ادبیات و پیشینههای مطرح شده فرضیات زیر شکل گرفتند که مطابق با مدل مفهومی تحقیق (شکل 1) به شرح زیر ارائه گردیدند: فرضیه 1: فعالیتهای مدیریت منابع انسانی نقش مثبت و معناداری در راستای بهبود کیفیت خدمات سازمانی دارند.
نتایج به دست از فرضیههای تحقیق نشان داد که فعالیتهای مدیریت منابع انسانی تاثیر مثبت و معناداری بر بهبود کیفیت خدمات سازمانی دارند.
It was also concluded that the components of human resource management activities such as participation, training and development, and reward and appreciation also have a positive and significant role in improving the quality of services provided.