خلاصة:
مشکلات رفتاری کودکان کم شنوا، مشکلات فردی و اجتماعی فراوانی را به وجود می آورد؛
کودکان کم شنوای مبتلا به اختلال های رفتاری خانواده، آموزشگاه و اجتماع را با مسایل و
دشواری های گوناگونی مواجه می کنند و آنها را نیز در برابر آشفتگی های روانی- اجتماعی
دوران نوجوانی و حتی بزرگسالی آسیب پذیر میسازند. لذا مقاله حاضر با هدف "بررسی
اثربخشی بازی درمانی به شیوه شناختی-رفتاری بر مشکلات رفتاری کودکان کم شنوا در
شهر کرمان سال 1397 " انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش؛ نیمه تجربی از نوع
پیش آزمون- پس آزمون بوده. نمونه آماری شامل 30 کودک کم شنوا بصورت تصادفی در
دو گروه آزمایش( 15 نفر) و کنترل( 15 نفر) بود. گروه آزمایش طی 10 جلسه 45 دقیقه ای،
قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر( 1967 ) بوده،
در تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS و از تکنیک های آماری آزمون آماری T و تحلیل
کواریانس استفاده شده. یافته ها نشان داد که میانگین گروه آزمایش به طور معناداری از
میانگین گروه کنترل بالاتر بود که این افزایش را به عمل آزمایشی نسبت داد. همچنین
نتایج حاکی از اثربخش بودن آموزش بازی درمانی به شیوه شناختی- رفتاری بر مشکلات
رفتاری کودکان کم شنوا بوده. یافته های حاصله از تمام خرده مقیاسهای موجود در مقیاس
مشکلات رفتاری راتر(کاهش اضطراب، کاهش ترس، افزایش اعتماد به نفس، افزایش
مشارکت گروهی) نیز حاکی از تاثیر آموزش بازی درمانی به شیوه شناختی- رفتاری بوده
است.
ملخص الجهاز:
با اين وجود در گزارش هاي مربوط به وزرات بهداشت و سازمان هاي غيردولتي انگليس و همچنين در مطالعات مرتبط با جامعه کم شنوايي در استراليا عنوان شده است که افراد کم شنوا در دستيابي به مراکز سلامت روان و خدمات مراقبتي داراي مشکلاتي هستند و خدماتي که به اين گروه ارائه ميگردد بسيار محدود است ؛ (منصور،١٣٧٩ : ٩٠) اين عوامل ميتواند سبب گردد که افراد با نقص شنوايي نسبت به گروه شنوا بيشتر در معرض مشکلات رفتاري باشند .
تعيين ميزان شيوع مشکلات رفتاري در گروه کم شنوا بسيار دشوار است ، وجود ناتواني هاي ديگر، نبود ابزارهاي مناسب جهت تشخيص و ارزيابي، نبود متخصصان سلامت روان که داراي مهارت لازم براي ارتباط با افراد کم شنوا باشند برخي از دلايل اين دشواري است .
با توجه به مطالب بيان شده اين مقاله در نظر دارد به اين سوال پاسخ دهد که چه رابطه اي بين بازي درماني به شيوه شناختي – رفتاري با کاهش اضطراب کودکان کم شنوا وجود دارد؟ مادران کودکان کم شنوا و واکنش هاي رواني آن ها: شواهد نشان مي دهد که والدين کودکان ناتوان از سلامت جسمي و رواني ضعيف تري برخوردار هستند.
پيشنهادات با توجه به يافته هاي تحقيق و مطالعات صورت گرفته پيشنهادات زيرجهت ارتقاء سطح بازي درماني به شيوه شناختي رفتاري کودکان کم شنوا ارائه مي گردد.
محدوديتها ١- پراکندگي واحدهاي مورد پژوهش ٢- عدم همکاري پاره اي ازخانواده ها ٣- وجود مدل هاي فراوان و ايجاد اشکال در انتخاب مدلي واحد براي پژوهش منابع و مراجع [١] احمدي، مهرناز (١٣٧٦)، تأثير بازي درماني متمرکز بر کودک روي پرخاشگري، پايان نامه کارشناسي ارشد روانشناسي، تهران : دانشگاه تربيت مدرس .