خلاصة:
هدف کلی پژوهش حاضر، ارائه مدل هولوگرافیک آموزش عالی با رویکرد جهانی شدن در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران در پارادایم کیفی می باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف مفهوم پردازی هولوگرافیک آموزش عالی با رویکرد جهانی شدن انجام پذیرفته است، بدین منظور از رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد مطالعه موردی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش اساتید هیات علمی گروه مدیریت آموزشی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران به می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، ده نفر از اساتید خبره در این حوزه انتخاب شدند. داده ها با به کارگیری مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در این پژوهش براساس اطلاعات مستخرج شده از طریق ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان، پنج بعد (محیط کل گرا، ظرفیت سازی پویا، ساختار هوشمندانه، سرمایه انسانی و خود مدیریتی فزاینده) در قالب چهارده مؤلفه(تناسب سیستم با محیط، انعطاف پذیری در محیط، جهت گیری سازمانی، تیمهای کلگرا، همافزایی، تفکر سیستمی، تسهیم اطلاعاتی، هوش سازمانی، عدم تخصصی کردن وظایف، توانمندسازی، اندیشه انعطاف پذیر، وجود خواص کل در اجزا، مدیریت بحران و شفاقیت عملکرد) برای هولوگرافیک و پنج بعد(فناوری نوین، برنامه های درسی نوین، ساختارهای انعطاف پذیر، ارتباطات یا دیگر دانشگاه ها و توانمندی هیأت علمی) در قالب هفده مؤلفه (استفاده از فنآوری در آموزش یادگیری، گسترش سیستمهای مدیریت پایگاه دادهها، ایجاد مکانیزمهای نوین برای جمعآوری، ذخیره دانش، یادگیری سازمانی، برنامه های درسی مبتنی بر احترام به محیط زیست، برنامه درسی مبتنی بر توانایی خلاق حل مسأله، برنامه درسی مبتنی بر احترام به قومیتها، عقاید، هنجارها، ادیان و اعتقادات افراد، برنامههای درسی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی، انعطافپذیری در یادگیری فردی و تیمی، انعطافپذیری در برابر تغییرات جدید محیطی، انعطافپذیری در تربیت دانشجویان، دورههای مشترک با دانشگاههای معتبر جهان، تبادل دانشجو و اساتید دانشگاهی، بکارگیری تجربیات دانشگاههای موفق، توجه به کیفیت تدریس، رصد کردن آخرین تغییرات در حوزه تخصصی و توانایی برقرار ارتباط با ذینفعان درون و برون دانشگاهی) شناسایی و دسته بندی شدند و در قالب مدل ارائه شده اند.
The general purpose of this study is to present a holographic model of higher education with a globalization approach in Islamic Azad universities of Mazandaran province in a qualitative paradigm. Therefore, the present study was conducted with the aim of holographic conceptualization of higher education with a globalization approach. For this purpose, the qualitative research approach and case study strategy were used. The statistical population of the study is the faculty members of the Department of Educational Management in Islamic Azad Universities of Mazandaran Province. Using purposive sampling method, ten experts were selected in this field. Data were collected using in-depth and semi-structured interviews and data analysis was performed using qualitative content analysis. Findings indicate that in this study, based on the information extracted through the research literature and interviews with experts, five dimensions (holistic environment, dynamic capacity building, intelligent structure, human capital and increasing self-management) in the form of fourteen components ( System fit with the environment, flexibility in the environment, organizational orientation, holistic teams, synergy, systems thinking, information sharing, organizational intelligence, lack of task specialization, empowerment, flexible thinking, total properties in components, crisis management and performance compassion For holography and five dimensions (new technology, new curricula, flexible structures, communications or other universities and faculty capabilities) in the form of seventeen components (use of technology in learning education, development of database management systems, creation of new mechanisms To collect, store knowledge, organizational learning, curricula based on environmental respect, curriculum based on creative problem-solving ability, curriculum based on respect for ethnicities, beliefs, norms, religions and beliefs of individuals, curricula based on responsibility Social resilience, flexibility in Individual and team learning, flexibility in the face of new environmental changes, flexibility in educating students, joint courses with world-renowned universities, exchange of students and university professors, applying the experiences of successful universities, paying attention to teaching quality, monitoring the latest changes in the field and ability to establish Relationships with internal and external stakeholders) were identified and categorized and presented in a model.