خلاصة:
ﺗﻼش ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰان و ﻣﺤﻘﻘﺎن ﺣﻮزه ﮐﻮدک در دﺧﯿﻞ ﮐﺮدن ﻫﺮﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﮐﻮدﮐﺎن در ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی ﺷﻬﺮی اﺳﺖ. ﺑﯽﺷﮏ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﻮدﮐﺎن اﺑﺘﺪا ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ درک ﮐﺎﻣﻠﯽ از ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﮐﻮدک، ﺣﻘﻮق، ﻣﺰاﯾﺎ و ﭼﺎﻟﺶﻫﺎی ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺑﺎ ﮐﻮدﮐﺎن اﺳﺖ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮرﺳﯽ روشﻫﺎی ﻣﺸﺎرﮐﺖ دادن ﮐﻮدﮐﺎن در دوران ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ ﮐﺮوﻧﺎ و ارزﯾﺎﺑﯽ ﻣﻌﺎﯾﺐ و ﻣﺰاﯾﺎی آن، ﺟﺰو ﻻزﻣﻪﻫﺎی اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ازآﻧﺠﺎﯾﯽﮐﻪ ﮐﻮدﮐﺎن وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی ﺟﺴﻤﯽ، روﺣﯽ و ﺷﺨﺼﯿﺘﯽ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﺧﻮد را دارﻧﺪ، ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﻣﺸﺎرﮐﺖ آﻧﺎن ﻧﯿﺰ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺟﺎﯾﮕﺎﻫﺸﺎن در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﯽﺷﻮد. در اﯾﻦ راﺳﺘﺎ ﻫﺪف ﭘﯿﺪا ﮐﺮدن روشﻫﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﻮدﮐﺎن در دوران ﮐﺮوﻧﺎ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و اﯾﻦ ﺳﺆال ﭘﯿﺶ ﻣﯽآﯾﺪ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﺎﯾﺐ و ﻣﺰاﯾﺎی روشﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ دوران ﮐﺮوﻧﺎ، از ﭼﻪ ﻣﺘﺪﻫﺎﯾﯽ ﺑﺮای ﻧﺘﯿﺠﻪﮔﯿﺮی ﻣﻨﺎﺳﺐﺗﺮ ﻣﯽﺗﻮان اﺳﺘﻔﺎده ﮐﺮد؟ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺎ روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای و اﺳﻨﺎدی ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ و ﻓﺎﮐﺘﻮرﻫﺎی ﮐﺎﻟﺒﺪی- ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮﮔﺬار در اﯾﺠﺎد ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﻮدﮐﺎن در ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺷﻬﺮی دوﺳﺘﺪار ﮐﻮدک در دوران ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ ﮐﺮوﻧﺎ ﭘﺮداﺧﺘﻪ و ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ راﻫﮑﺎرﻫﺎ و اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﮐﻮدﮐﺎن در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﯾﺰی و ﻃﺮاﺣﯽ در ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﮐﺮوﻧﺎ را ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﻣﯽدﻫﺪ.
ملخص الجهاز:
در این راستا هدف پیدا کردن روشهای جدید برای مشارکت کودکان در دوران کرونا میباشد و این سؤال پیش میآید که با توجه به معایب و مزایای روشهای نوین دوران کرونا، از چه متدهایی برای نتیجهگیری مناسبتر میتوان استفاده کرد؟ این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی به شناسایی عوامل و فاکتورهای کالبدی- فضایی تأثیرگذار در ایجاد مشارکت کودکان در فضاهای شهری دوستدار کودک در دوران قبل و بعد کرونا پرداخته و نهایتاً راهکارها و الگوهای مشارکت کودکان در فرایند برنامهریزی و طراحی در شرایط مختلف کرونا را پیشنهاد میدهد.
وی معتقد است، مشارکت بر سه اعتقاد ذیل مبتنی است: الف) توسعه، در وهله اول و پیش از همه، باید به نفع ساکنان محلی باشد؛ ب) مردمی که در محدودهی مورد برنامهریزی زندگی میکنند، دقیقترین اطلاعات را درباره آن محدوده و موضعات مرتبط با آن دارند؛ ج) مردمی که بیشترین تأثیرات را از تصمیمات میپذیرند، سهم بیشتری برای مشارکت در روند تصمیمگیری دارند (Driskel,2002:32) ۲-۱-۲- معیارهای اصلی شهرسازی مشارکتی شهرسازی مشارکتی را چنین تعریف میکنند: مجموعهای از فرآیندهایی که از طریق آن گروهها و تمایلات متنوع با هم تعامل میکنند، تا برای تهیه یک برنامه و نحوه انجام آن به توافق برسند.
کودکان حق دارند آزادانه عقاید و نظرات خود را ابراز کنند و در تمام اموری که به آنان مربوط میشود نظرات ایشان باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است ساز و کاری در زمینه نحوه مشارکت آنان در امور مرتبطشان طراحی نمود.