خلاصة:
در سالهای اخیر با گسترش رسواییهای مالی بزرگ، پدیده خرید اظهارنظر حسابرس بهعنوان موضوعی چالشبرانگیز در حوزه دانشی حسابرسی مطرح شده است. چرا که انتظار میرود این پدیده بر کیفیت حسابرسی تأثیر گذارد و همچنین از سوی دیگر کیفیت حسابرسی نیز بر تمایل مدیران به خرید اظهارنظر حسابرس مؤثر باشد. اما اینکه چگونه میتوان این ارتباط دوسویه و همزمان را بهصورت تجربی آزمون کرد، سؤالی است که پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به آن است. بدین منظور، دادههای مربوط به 122 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای بازه زمانی سالهای 1390-1397 با استفاده از الگوی معادلات همزمان با رویکرد رگرسیون بهظاهر نامرتبط، مورد آزمون قرارگرفته است. یافتهها نشان داده است که اثر دوسویه معکوس و معناداری بین خرید اظهارنظر حسابرس و کیفیت حسابرسی (خطای نوع اول و دوم) وجود دارد. این نتایج حاکی از این است، هنگامیکه موسسههای حسابرسی مطابق میل و خواسته صاحبکاران عمل میکنند، کیفیت حسابرسی کاهش مییابد و همچنین سطح کیفیت حسابرسی بر تمایل مدیران مبتنی بر خرید اظهارنظر حسابرس مؤثر است. این یافتهها میتواند برای سیاستگذاران بورس، سرمایهگذاران و همچنین مؤسسات حسابرسی از جنبه سیاستگذاری مفید باشد.
In recent years, with the prevalence of major financial scandals, the phenomenon of audit opinion shopping has been discussed as a challenging issue again in the field of audit knowledge. Because it is expected that this phenomenon will affect the quality of the audit and also on the other hand the quality of the audit will affect the willingness of managers to audit opinion shopping. But how to test this two-way and simultaneous relationship experimentally is a question that the present study seeks to answer. For this purpose, the data of 122 companies listed on the Tehran Stock Exchange for the period of 2011-2018 have been tested using a model of equations simultaneously with the seemingly unrelated regression approach. The findings indicate that there is a significant inverse inverse effect between the audit opinion shopping and the quality of the audit (type I and II errors).
These results indicate that when the audit firms act according to the wishes of the owners, the quality of the audit decreases and also the level of audit quality affects the willingness of managers based on buying the auditorchr('39')s opinion. These findings can be useful for stock market policymakers, investors as well as auditing firms
ملخص الجهاز:
مطابق با تئوري نماينـدگي 1 Choi, Chung, Sonu & Zang 2 Garcia Osma, Gill-De-Albornoz, De las Heras & Rusanescu 3 DeFond, Zhang & Zhao 4 Chen, Peng, Xue, Yang & Ye 5 Ruiz-Barbadillo, Aguilar & López 6 Lu 7 Lennox 8 Davidson, Jiraporn & DaDalt 9 DeAngelo 10 Securities and Exchange Commission (دويدسون و همکاران ، ٢٠٠٦، دياندرس ، کابال ، فرنانـدز١، ٢٠٠٧، تـافلر، لـو و کاسـر٢، ٢٠٠٤، لينوکس ، ٢٠٠٠ و ٢٠٠٣)، مديران براي دستيابي به خواسته هايشان ، حسابرسان را تحت فشـار قرار داده تا آن ها اظهارنظر مطلوب ارائه دهند و در صورت عدم اجراي آن ، آن هـا حسابرسـان را به اين اميد که حسابرس جديد تمايل بيشتري به انتشار گزارش مطلـوب داشـته باشـد، تغييـر ميدهند (لينوکس ، ١٩٩٨، تئو،٣ ١٩٩٢)، اين جريان ادبيات نشان ميدهد که کيفيـت ضـعيف حسابرسي، وقوع خريد اظهارنظر حسابرس را بيشتر مـيکنـد (دويدسـون و همکـاران ، ٢٠٠٦).
1 McKeown, Mutchler & Hopwood 2 Chen & Church 3 Gibbins, Salterio & Webb 4 Ashton, Willingham & Elliot 5 Carslaw & Kaplan 6 Bamber, Bamber & Schoderbek 7 Nagle 8 Citron & Taffler 9 Schwartz & Menon 10 McConnell 11 Firth 12 Ball, Walker & Whittred 13 Discriminant Analysis Technique Vi: وزن هر متغير در تابع Xi: متغيرهاي توضيحي در تابع A: مقدار ثابت i: تعداد متغيرهاي توضيحي در واقع هدف آن ها پيدا کردن يک تابع خطي از شاخص هاي مستقل در تدوين شاخص ترکيبي بوده است .