خلاصة:
برای شهود کارآفرینی، داشتن یک الگو اهمیت دارد و میتوان بر مبنای شاخصهای مدل، به ارائه الگو برای شهود کارآفرینی سازمانی در بانک ملی ایران پرداخت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت اکتشافی میباشد. در این تحقیق با استفاده از مصاحبه و مطالعه مبانی نظری و تحقیقات انجام شده به استخراج شاخصهای شهود کارآفرینی سازمانی پرداخته شد و با رویکرد دلفی فازی از اعضای خبرگان منتخب، الگوی شهود کارآفرینی سازمانی در بانک ملی ایران با چهل و دو شاخص شناسایی و با هفت بُعد سبک شناختی شهودی، ریسکپذیری، تخصص شهودی، بینش شهودی، تشخیص فرصت، تحمل ابهام و قضاوت شهودی ارائه شده است. مدل ارائه شده میتواند به صورت بومی در بانک ملی ایران بکار گفته شود و زمینه را جهت توسعه کارآفرینی سازمانی در این بانک فراهم نموده و آنها را قادر سازد تا ضمن آسیب شناسی جامع سیستم مدیریت، طرحها و اقدامات بهبود را استخراج نموده و موقعیت خود را در فرایند بلوغ سازمانی مورد ارزیابی قرار دهد .
For entrepreneurship intuition, having a model is important and based on the model indicators, it is possible to provide a model for organizational entrepreneurship intuition in Bank Melli Iran. This research is applied in terms of purpose and exploratory in terms of nature. In this study, using interviews and studying the theoretical foundations and researches, the indicators of organizational entrepreneurship intuition were extracted and with the fuzzy Delphi approach from the members of selected experts, the pattern of organizational entrepreneurship intuition in Bank Melli Iran was identified with forty-two indicators Intuitive cognitive style, risk-taking, intuitive expertise, intuitive insight, opportunity recognition, tolerance of ambiguity, and intuitive judgment are presented. The proposed model can be used locally in Bank Melli Iran and provide the basis for the development of organizational entrepreneurship in this bank and enable them to extract comprehensive plans and measures of improvement of the management system pathology and their position. Evaluate the organizational maturity process.
ملخص الجهاز:
در اين تحقيق با استفاده از مصاحبه و مطالعه مباني نظري و تحقيقات انجام شده به استخراج شاخص هاي شهود کارآفريني سازماني پرداخته شد و با رويکرد دلفي فازي از اعضاي خبرگان منتخب ، الگوي شهود کارآفريني سازماني در بانک ملي ايران با چهل و دو شاخص شناسايي و با هفتُ بعد سبک شناختي شهودي، ريسک پذيري، تخصص شهودي، بينش شهودي، تشخيص فرصت ، تحمل ابهام و قضاوت شهودي ارائه شده است .
مدل ارائه شده ميتواند به صورت بومي در بانک ملي ايران به کار گفته شود و زمينه را جهت توسعه کارآفريني سازماني در اين بانک فراهم نموده و آن ها را قادر سازد تا ضمن آسيب شناسي جامع سيستم مديريت ، طرح ها و اقدامات بهبود را استخراج نموده و موقعيت خود را در فرايند بلوغ سازماني مورد ارزيابي قرار دهد.
در اين تحقيق با استناد به مباني نظري و نظرات خبرگان به دنبال ارائه مدل شهود کارآفريني سازماني در بانک ملي ايران براي آشکار کردن هر يک از ابعاد مدل پرداخته شده است .
جدول شماره (٤): شاخص هاي برازش الگوي پيشنهادي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اين که الگوي پيشنهادي پژوهش داراي برازش مناسبي است ، بنابراين ميتوان از آن براي آزمـون مدل تحقيق استفاده کرد.
با توجه به نتايج به دست آمده توسط مـدل معـادلات سـاختاري، مـدل مفهـومي تحقيق با صورت زير ارائه ميشود: (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل شماره (١): ارائه مدل نهايي تحقيق نتايج سوال اول : ابعاد مدل شهود کارآفريني سازماني در بانک ملي ايران کدامند؟ در گام نخست به غربالگري و شناسايي شاخص هاي نهايي پژوهش پرداخته شد.