خلاصة:
هدف تحقیق حاضر بررسی اهمیت، کارکردها و سازوکار اثرگزاری سنجشهای بینالمللی بزرگ مقیاس در نظام آموزشی و همچنین نقش آنها در حکمرانی جهانی آموزشی است. با استفاده از روش سندکاوی نظاممند، اسناد در یک فرآیند نظامدار، انتخاب شده و سپس مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، ایلساها که توسط سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، و انجمن بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برگزار میشوند در دهههای اخیر یکی از مهمترین عوامل تاثیرگزار بر سیاستهای ملی آموزشی کشورها در جهان بودهاند. نتایج درباره کارکرد ایلساها نشان داد که این سنجشها میتوانند به صورت شلاقی یا دماسنجی عمل کنند و در یک سازوکار چند سطحی به اثرگزاری بر روی نظام آموزشی بپردازند؛ همچنین یافتهها در زمینه نقش ایلساها در حکمرانی جهانی بیانگر این است که اجرا و توسعه این سنجشها در سالهای اخیر زمینه پدیدآیی نوع نرمتری از حکمرانی از جمله حکمرانی به وسیله اطلاعات، حکمرانی بوسیله اقناع، حکمرانی بوسیله رتبهدهی و درجهبندی، حکمرانی بوسیله شکلدهی عقائد و حکمرانی بوسیله مقایسه را فراهم آورده است. مشارکت ایران در سال-های اخیر سبب شکل گیری پیامدهای گوناگونی برای نظام آموزشی ایران بوده که نیاز است با شناخت به سازوکارهای نوین حکمرانی جهانی آموزشی بازنگری شود.
The present study aims to investigate the importance, Functionalities, and effective mechanisms of international large-scale assessments and their role in global governance through the procedures. With implementing systematic documentary analysis, documents selected in a systematic procedure and then analyzed in a systematic way. Results have shown that ILSAs which perform by Co-operation and economic development organization and international association for the evaluation of educational achievement, in the last decades be as one of the most influential factors on national educational policies of countries in the world. Results about performance show that these assessments can affect as thermometer or whips over multi-layer mechanism on educational structure. The results about role of ILSAs in global governance show that performing and developing of these assessments in the last decades creates softer form of governance such as governance by information, governance by persuasion, governance by rating and ranking, governance by opinion formation, governance by comparison.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر خلأ نظري در زمينه سياست هاي گسترش عرضي به معناي وسعت يافتن حوزه مسائل بين الملل در حکمراني جهاني که به وسيله مورد بررسي و گسترش طولي به معناي افزايش سنجش هاي بزرگ مقياس بين المللي صورت اهميت اين مسائل است (لوئيز و لينگراد، ٢٠١٥).
با توجه به فقدان هاي پژوهشي که در زمينه بايد در نظر داشت که ايران در دهه هاي اخير سنجش هاي بزرگ مقياس بين المللي ذکر شد، جزء کشورهاي فعال شرکت کننده در ايلساها پژوهش حاضر به دنبال پاسخ گويي به اين سؤال (مطالعات تيمز و پرلز) بوده است و با وجود است که : هزينه هاي کلان شرکت در اين آزمون ها براي نظام ظهور و توسعه سنجش هاي بين المللي آموزشي و جهت دهي به قسمت مهمي از تحقيقات بزرگ مقياس چه نقشي در حکمراني جهاني ايفا آسميوازسشت گذکاشروير آممتوأزسشفاينه وهننحووه تتحأثقييرقگيذاردري زنمتايينج کرده است ؟ اين آزمون ها بر نظام آموزشي به صورت عام و از براي دست يافتن به پاسخ اين سؤال ميبايست منظر سياست بين الملل به صورت خاص صورت برخي از سؤالات فرعي را مورد نظر قرار داد، سؤالاتي نگرفته است .
html A review of international largescale assess ments in education.
Examining the infuence policy, particularly policies regarding resource allo of international large-scale assessments on nation- cation and teaching and learning practices in devel al education policies.
The multiple efects of technologies and big data: The growing infuence international large-scale assessment on education policy of ‘hidden’ data mediators in education.
International large-scale assess- ments: From research to policy.