خلاصة:
ابوالحسن غفاری کاشانی ملقب به صنیعالملک، تصویرگر و پیکرهنگار نامی عصر قاجار و از پیشگامان فن شبیهسازی چهره به شمار میآید. وی در ترسیم پیکرهها، تدابیر بدیع و منحصربهفردی را با الهام از هنر آرمانگرای ایرانی و هنر واقعیتگرای اروپایی بهکار بسته است. یکی از مشخصههای برجسته در پیکرهنگاریهای هنرمند، توجه ویژه به بازنمایی شخصیت و نمایش خصوصیات درونی افراد است؛ مشخصهای که پیش از این در هنر نقاشی ایران متداول نبوده است. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و بازیابی این وجه مهم در آثار هنرمند است. پرسش اصلی این است که نحوه بازنمایی شخصیت در آثار پیکرهنگاری صنیعالملک چگونه بوده است و او از چه نوع تمهیدات بصری برای نمایش بهتر این خصوصیات بهره گرفته است؟ بر این اساس و با مطالعه نمونههایی از پیکرهنگارههای صنیعالملک، به شیوه توصیفی- تحلیلی، نحوه و چگونگی بازنمایی حالات و ویژگیهای درونی شخصیتها مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان میدهند که مسئله اهتمام به وجوه پنهانی و درونی افراد، همپای توجه به خصوصیات ظاهری آنها، نزد هنرمند حائز اهمیت و ارزش بوده است. وی در نمایش این خصوصیات، باورداشتها و اندیشههای ذهنی خویش از شخصیتها را معیار قضاوت قرار داده و به مدد مجموعهای از تمهیدات بصری چون؛ ارزشگذاری بر برخی عناصر موثر در رخساره، تاکید مشخص بر بخشهایی از اجزای پیکره و نیز تغییر در ابعاد و تناسبات بدن و جامگان، خصلتهای درونی هر فرد را در سیما و اندام او متبلور ساخته است. بدینسان، آنگاه که مخاطب آثار هنرمند در مقابل این تابلوها به نظاره میایستد، خصلتهایی چون؛ وقار و نجابت، فرومایگی و زبونی، قدرت و غرور، مکر و حیلهگری و غیره را -که بازتابی از دیدگاه و نظر هنرمند در مورد شخصیتها هستند- بهخوبی از سیمای آنها درک مینماید.
Abolhassan Ghaffari Kashani, known as Sania Ol-Molk, is a well-known figure painter of the Qajar era and one of the pioneers of realistic portraiture. In drawing the figure, he has used innovative and unique methods inspired by Iranian idealistic art and European realist art. One of the special features of Sani Ol-Molk’s figure paintings is his special attention to representing the inner qualities and mental characteristics of individuals; a feature that has not been common in Persian painting before. The purpose of the present study is to identify and retrieve this feature in his artworks. The most important question that forms the basis of this study is How is the representation of personality in Sani-Ol-Molk’s figure painting and What kind of visual arrangements has the artist used to better display these features? Accordingly, by selecting samples of the Sani-Ol-Molk’s figure paintings, the descriptive-analytical method, how the representation of characters and their internal characteristics, are studied. The results of the study show that the issue of paying attention to the hidden and intrinsic aspects, as well as paying attention to the facial features of the individuals, has been of great importance to the artist. In displaying these traits, he judges his own beliefs and mental thoughts of the characters, and with the help of a series of visual measures such as valuing some of the effective elements on the face, the particular emphasis on parts of the body parts as well as changes in the dimensions and proportions of the body and clothing have shaped each person’s inner traits in his or her face and body. Thus when the audience of the artist’s works stands in front of these paintings, he understands features like dignity and decency, humility and eloquence, power and pride, trick and crafty which are the reflection of the artist’s point of view and opinion about the characters, from their appearance.