خلاصة:
زمینه و هدف: حج در نگاه اسلام، دارای چنان اهمیت و ارزش والایی است که پس از نماز، برتر از هر
عبادتی به شمار میآید، و همین اهمیت سبب شده تا در فروع دین اسلام جای گیرد. از دیگر سو
برخی افراد در ایام حج تمتع و یا عمره مفرده و پس از ورود به سرزمین وحی و در حین انجام
مناسک، به عللی چون کبر سن، بیماری، دمای هوا، ازدحام جمعیت و غیره دچار اغما، غش و بیهوشی
موقتی میشوند و از ادامه این عبادت ناتوان میگردند. عبادتی که با توجه به شرایط عامه تکلیف و
فقدان آن در وضعیت بیهوشی، ممکن است باطل فرض گردد. تحقیق حاضر در پی بررسی حکم افراد
مبتلا به اغما و بیهوشی در حین انجام مناسک احرام و طواف شکل گرفته است.
مواد و روشها: جستار پیشرو با استفاده از روایات و نیز کلمات فقهای شیعه در اسناد کتابخانه ای و
نرم افزارهای علمی صورت گرفته و با روش توصیفی تحلیلی متون و اسناد، راهکارهای پیشنهادی را
مورد واکاوی قرار داده است. ضمن اینکه با توجه به گستردگی مناسک، این مقاله صرف ا به احرام و
طواف پرداخته است.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاکی از آن است که حکم بیهوشی و اغما حین احرام و طواف، بسته
به نوع مناسک متفاوت است. در مورد احرام، با جمع روایات دال بر جواز تاخیر احرام و جواز نیابت،
حکم استحباب نیابت یا تاخیر احرام تا زمان بهبودی ارجح دانسته شده و در مورد طواف، چه بر
مبنای تخییر و چه بر مبنای تساقط به هنگام تعارض ادله تخییر بین نیابت و اطافه ترجیح داده
میشود.
Background and Aim: In the view of Islam, Hajj is so important that it is considered superior to any worship after prayer, and this importance has caused it to be included in the branches of Islam. On the other hand, some people experience coma, fainting and temporary unconsciousness during Hajj, Tamattu or Umrah, after entering the land of revelation and during rituals, due to old age, illness, air temperature, crowds, etc and they are unable to continue this worship. Worship that may be considered invalid due to the general circumstances of the task and its absence in the state of unconsciousness. The present study was formed after examining the verdict of people with coma and unconsciousness while performing Ihram and Tawaf rituals. Materials and Methods: This research has been done using the narrations and words of Shiite jurists in library documents and scientific software and has analyzed the proposed solutions by descriptive-analytical method of texts and documents. Moreover, due to the extent of the rituals, this article deals only with Ihram and Tawaf. Conclusion: The findings of the study indicate that the ruling on unconsciousness and coma during Ihram and Tawaf varies depending on the type of ritual. In the case of Ihram, with the collection of narrations indicating the permission of delaying Ihram and the permission of taking the deputy, the ruling of recommending prohibition or delaying Ihram until recovery is preferred and in the case of Tawaf, whether on the basis of discretion or on the basis of disregard in the event of a conflict of arguments, the discretion between taking the deputy and continuing the Tawaf is preferred.