خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر؛ تعیین میزان انطباق محتوای برنامه درسی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفهای با شرح وظایف کارکنان در حوزههای دهگانه ستادی در سال 1399 بود. روش تحقیق پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی بوده که در خلال آن از مطالعه اسنادی و پیمایش استفاده شده است. به همین منظور از ابزار پرسشنامه محقق ساخته به تعداد 60 گویه برای حوزههای دهگانه ستادی تهیه شد. نمونه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان ستادی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به تعداد 400 نفر بوده که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان در نهایت 196 نفر به روش طبقهای تصادفی از ده حوزه تخصصی سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که میزان انطباق محتوای برنامه درسی دورههای آموزش ضمن خدمت کارکنان با شرح وظایف آنان در حوزههای راهبری اجرای آموزش، نظارت، بهسازی و هدایت شغلی، آموزشگاههای آزاد و مشارکت مردمی، توسعه فناوریهای نوین آموزشی، پژوهش، طرح و برنامهریزی درسی، برنامه، بودجه و نوسازی و منابع انسانی و پشتیبانی در حد متوسط به پایین و ضعیف حاصل شد و در حوزههای سنجش مهارت و صلاحیت حرفهای، امور مسابقات ملی و بینالمللی مهارت و امور مالی و ذیحسابی، میزان انطباق در حد متوسط به پایین حاصل نشد همچنین به ترتیب میانگین رتبهای از کمترین به بیشترین انطباق برای کلیه حوزه های دهگانه بررسی شد.
The purpose of the present study was to assess the compliance of the content of the curriculum of in-service training courses with the description of job duties from the Staffchr('39')s point of view of The Technical and Vocational Training Organization of Tehran in 2020. The research method which used in this study is descriptive in which documents and surveys were used. for this purpose, the questionnaire was prepared by the researcher with 60 questions which had divided into 10 Specialized areas. the statistical sample was conducted by stratified random sampling method and Morgan chart, and finally 196 of the ten specialized areas were selected as a sample of the questionnaire. the findings indicated that the degree of conformity of the curriculum content by job description in areas; Administrative training governance, Supervision improvement and professional guide, Modern technology development, Private sector and partnership ,Research planning and programming, General directorate of human resources and logistics, Planning, renovating and developing IT offices is low, which indicates a very poor compliance of the curricula And in the areas ;international skills competition management affairs, Skills and Vocational qualification assessment ,General Directorate of financial affairs and monetary observation offices, the level of conformity to those areas is not reached , but this result is not generalizable to the entire field - related staff . The mean rating of the minimum level of conformity with the highest compliance are examined.
ملخص الجهاز:
نتايج حاکي از آن است که ميزان انطباق محتواي برنامه درسي دوره هاي آموزش ضمن خدمت کارکنان با شرح وظايف آنان در حوزه هاي راهبري اجراي آموزش ، نظارت ، بهسازي و هدايت شغلي، آموزشگاه هاي آزاد و مشارکت مردمي، توسعه فناوريهاي نوين آموزشي، پژوهش ، طرح و برنامه ريزي درسي، برنامه ، بودجه و نوسازي و منابع انساني و پشتيباني در حد متوسط به پايين و ضعيف حاصل شد و در حوزه هاي سنجش مهارت و صلاحيت حرفه اي، امور مسابقات ملي و بين المللي مهارت و امور مالي و ذيحسابي، ميزان انطباق در حد متوسط به پايين حاصل نشد همچنين به ترتيب ميانگين رتبه اي از کمترين به بيشترين انطباق براي کليه حوزه هاي دهگانه بررسي شد.
اين نتايج در ســطح معناداري ٠٠١ بحث و نتيجه گيري بررسي نتايج به دست آمده در سوال اصلي پژوهش در خصوص سنجش ميزان انطباق محتواي برنامه درسي دوره هاي آموزش ضمن خدمت کارکنان ستادي سازمان آموزش فني و حرفه اي شهر تهران با شرح وظايف آنان در حوزه دهگانه ستادي و ميانگين رتبه اي حاصل شده به تفصيل مورد بحث قرار خواهد گرفت .
پيشنهادات در ارائه پيشنهادها علاوه بر پيشنهادهاي محقق ؛ پيشنهادهايي همکاران ده حوزه ستادي در قالب پرسش باز در پرسشنامه دريافت شد و مهم ترين پيشنهادات در ذيل اشاره مي شود: ١- يافته هاي پژوهش نشان داد که انطباق محتواي برنامه درسي دوره هاي آموزش ضمن خدمت با شرح وظايف شغلي کارکنان ستادي سازمان آموزش فني و حرفه اي شهر تهران از ديد آنان در حد متوسط به پايين است .