خلاصة:
در واکاوی تلاشهای عالمانهی انجام شده بهمنظور بررسی ریشههای ناکارآمدبودن نظام آموزشی، بررسی ارتباط میان ناکارآمدی با عنصر هدف، بهعنوان یکی از عناصر مهم تربیت، نسبت به بقیهی عناصر، بسیار کمرنگ است. براین اساس، هدف از این جستار، بررسی ناکارآمدی نظام آموزشی از منظر اهداف کلان تدوینشده است. روش پژوهش در اینجا بر اساس روش تحلیلی ـ استنتاجی، استفاده از دادهیابی اسنادی و در نهایت، دادهکاوی توصیفی ـ تفسیری انجام شده است. یافتهها نشان میدهد غایت نظام رسمی آموزش و پرورش در همهی اسناد تدوین شدهی پس از انقلاب اسلامی، بهطور کامل، صبغهی دینی دارد اما نظام تعلیم و تربیت ایران نتوانسته در دستیابی به این غایتها موفق باشد و فاصلهای که میان غایت آشکار نظام آموزشی و آنچه در صحنهی عینی اجتماع، قابل مشاهده است مهر تاییدی بر ناکارآمد بودن آن از منظر میزان دستیابی به اهداف کلان است. بهعنوان نتیجه می-توان گفت ریشهی این ناکارآمدبودن را میتوان در عدم توجه دقیق به ضرورت وجود فهم مناسب از ماهیت دین و عدم توجه به اقتضائات فطرت جستجو نمود که باعث عدم دقت به ملزومات تربیت دینی شده، بهگونهای که پیامدی جز به حاشیهرفتن توجه به ضرورت تمرکز بر شکوفایی ایمان و پررنگشدن تمرکز بر توسعهی آداب دینی نداشته است
IntroductionDespite the importance of ‘the ultimate goal of education’, as one of the most important elements in education, little effort has been made to examine the relationship between this element and the incompetence of the education system in Iran. Accordingly, this study aimed to investigate the incompetence of the Iranian educational system with regard to ‘the ultimate goal of education’. In all documents written after the 1979 Islamic Revolution, it is highlighted that ‘the ultimate goal’ of the formal education system is to help students develop a religious identity. This study sought to investigate whether ‘the ultimate goal’ set for the Iranian education system was achieved in reality as reflected in the social sphere.MethodThe present study used documentary research to collect data, and the data were analyzed using a descriptive-interpretive approach.ResultsBased on the results of data analysis and considering the apparent discrepancy between the goal established in the high-level documents (i.e., overt end) and what has been achieved in reality in society (i.e., covert end), it seems that the Iranian formal education system has not been successful in achieving the stated goal and that its performance has been incompetent.DiscussionIt can be said that the educational and cultural spheres are currently dominated by a kind of secular education, which is increasingly expanding day by day. Secular education seems to be the covert end challenging the overt end of the Iranian education system. On the other hand, it must be noted that a conservative interpretation of religion, characterized by indoctrination and constraint and adopted by the decision-making body of the education system, has formed the basis of religious planning and education in Iran since the 1979 Islamic Revolution. Since this particular interpretation of religion is based on a misconception of the nature of religion and an incomplete understanding of religious education, it does not have a clear understanding of the methods it prescribes and the context within which education takes place. This incompetence of the education system is rooted in inattention to the need for proper understanding of the nature of religion, for the necessity of questioning in religious education, and for the advisability of the innate nature. These factors have led to the requirements of religious education being neglected and inaccurately described.
ملخص الجهاز:
اين موضوع ، حتي در آخرين و به نوعي مهم ترين سند بالادستي که براي نظام آموزشي کشور تدوين شده ، مورد تأييد قرار گرفته است : «آموزش و پرورش با مشکلات و چالش هاي جدي روبروست و برونداد آن در طراز جمهوري اسلامي ايران و 1 پاسخ گوي تحولات محيطي و نيازهاي جامعه نمي باشد».
٤ـ سند تحول بنيادين آموزش و پرورش ايران : فرايندي تعالي جويانه ، تعاملي، تدريجي، يکپارچه و مبتني بر نظام معيار اسلامي که به منظور هدايت افراد جامعه به سوي آمادگي براي تحقق آگاهانه و اختياري مراتب حيات طيبه در همه ابعاد، زمينه هاي مناسب تکوين و تعالي پيوسته 4 هويت ايشان را در راستاي شکل گيري و پيشرفت جامعه ي صالح اسلامي فراهم مي آورد آنچه در بررسي اين قوانين يا اسناد بالادستي، مشخص شد اين بود که غايت موردنظر در هر چهار مرحله اي که نسبت به تعيين آن ، اهتمام صورت گرفته است اختلاف زيادي با يکديگر ندارند و تقرييا اين چهار غايت ، با همپوشاني بسيار بالا، همان غايت مشخص شده در آخرين مرحله يعني غايت مندرج در مباني نظري سند تحول بنيادين آموزش و پرورش است : 5 «زمينه سازي براي تحقق آگاهانه و اختياري مراتبي از حيات طيبه در همه ي ابعاد» 1 1- Unpublished document in the archives of the Secretariat of the Higher Council of Education, Final approval in the year 1982, 7.