ملخص الجهاز:
"البته معلمان به این موضوع پی برده بودند که باید شیوهای را دنبال کنند تا دانشآموزان به درس تربیتبدنی علاقهمند شوند.
برنامهی مدرسهها در این مدت شامل پرش از روی مانع، کوهنوردی،دوی طولانی مدت و سایر فعالیتهای بود که به پسران و دختران آمادگی لازم برای درگیری فیزیکی در جنگ را میداد.
به واسطهی این تغییرات،برنامهی جدیدی برای درس تربیتبدنی تدوین شد؛برنامهای که هنوز در تمام مدرسههای روسیه استفاده میشود و از سه بخش تشکیل شده است: الف)بخش کلی فعالیتهایی که باید در طول روز انجام شوند؛ ب)اطلاعاتی در خصوص چگونگی اجرای درس تربیتبدنی؛ ج)تمام فعالیتهایی که باید خارج از کلاس انجام شوند(تکلیفها).
راههای دیگری برای تعیین اثربخشی درس،همچون سهم فعالیت اصلی به نسبت کل فعالیتهای انجام شده در کلاس (1:1)و نیز نسبت زمان درس (بین 5:3و5:4)وجود دارند.
دانشآموزان باید به سؤالات مربوط به تئوری تربیتبدنی پاسخ میدادند و حداقل در یکی از مهارتهای فراگرفته شده در کلاس، شایستگی خود را به نمایش میگذاشتند.
کلاسهای تربیتبدنی به منظور افزایش علاقهی دانشآموزان به ورزش تشکیل میشوند؛به گونهای که آنها بتوانند ورزشهای فراگرفته شده را در خارج از مدرسه هم ادامه دهند.
کلاس تربیتبدنی باید مکانی باشد که نه تنها دانشآموزان در آن به یادگیری مهارتهای پایه مشغول شوند،بلکه به این اعتقاد قلبی دست پیدا کنند که فعالیتهای حرکتی،بخشی از زندگی روزانهی آنها هستند.
بخشهایی از برنامه تربیتبدنی در مدرسههای روسیه 1-ورزش صبحگاهی تحقیقات نشان میدهد که بچهها در زمان صبح برنامهی فشردهای دارند.
زمین بازی نیز برای انجام بازیها و فعالیتهای متنوع جسمانی تقسیم و به دانشآموزان اجازه داده میشود، فعالیت دلخواه خود را انتخاب کنند."