خلاصة:
سه دیدگاه در شان نزول و مخاطب آیه 126 نحل وجود دارد. مشهور است که این آیات در جریان جنگ احد نازل شد و مخاطب آن فقط پیامبر(ص) است. زمانی که مشرکان قریش جنازه حضرت حمزه یا همه شهدا را مثله کردند، آن حضرت خواستند برای انتقام، سی نفر و به روایتی هفتاد نفر از آنها را مثله کنند که این آیات نازل شد و از مجازات بازداشت. برای اثبات این موضوع، به روایت ابنعباس و ابوهریره استناد کردهاند که از نظر سند ضعیف و از نظر محتوا مخدوش است و با شخصیت پیامبر(ص) وآموزههای دینی سازگار نیست. دیدگاه دیگر آن است که این موضوع سخنان انصار بوده که خواستند انتقام شهدا را بگیرند و آیات در فتح مکه نازل شده و به روایت ابیبنکعب استناد شده که صحیحه است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که این آیه وآیات مرتبط، پیش از هجرت نازل شده و شان نزول خاصی ندارد و مخاطب آن عام و همه مسلمانان درتمام زمانها هستند. ظاهر این آیات نیز دلیل است که همانند تعدادی از آیات دیگر حکم کلی را بیان فرموده است.
There are three views regarding the reason for the descent of verse 126 of Nahl: According to popular opinion, the verse was descented in the battle of Ohod and its addressee is the Prophet of God. The Prophet wanted to take revenge on the Quraysh worshipers and cut the body of thirty or seventy of them for the sake of Hamza and other martyrs. To prove this, they cite the narrative of Ibn Abbas and Abu Hurairah. These narratives are poorly documented in content and incompatible with the personality of the Prophet and his religious teachings. Another view is that, according to the narration of Obai ibn Ka'b, the verse relates to the words of Ansar and was revealed in the conquest of Mecca. Although this document is true, but the content is vague and false. The appearance of the verse also gives no indication.The truth is that these verses were revealed before the Prophet's migration and did not cause any special revelation. The appearance of these verses also shows that, like a number of other verses, he has stated general terms.