خلاصة:
هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی روش آموزشی «بحث معمامحور» بر شایستگی اخلاقی دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بود که با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل، اجرا گردید. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بود که در سال تحصیلی 1400- 1399 مشغول به تحصیل بودهاند. شرکتکنندگان در پژوهش حاضر از میان دانشجویانی که برای همکاری در پژوهش اعلام آمادگی کرده بودند، بهصورت تصادفی انتخاب گردیدند و به تصادف در دو گروه 16 نفره (گروه آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. ابزار پژوهش، آزمون شایستگی اخلاقی لیند بود که هر دو گروه در پژوهش در دو نوبت پیشآزمون و پسآزمون به آن پاسخ دادند. مداخله آزمایشی با استفاده از روش آموزشی «بحث معمامحور» بهصورت مجازی و به مدت هشت جلسه 90 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. گروه کنترل، آموزشی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد، پس از اجرای روش آموزشی «بحث معمامحور»، تفاوت معنیداری در نمرات شایستگی اخلاقی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل ایجاد شده است. بر این اساس، میتوان گفت روش آموزشی «بحث معمامحور» دسترسی دانشجویان به شایستگی اخلاقی را تسهیل نموده است.
The aim of the present study was to investigate the effect of dilemma discussions
on the students’ moral competence. The present study was an experimental study
that was performed using a pre-test and post-test design with a control group. The
statistical population included all Shiraz University undergraduate students who
were studying in the 1399-1400 academic year. Of those who volunteered to
participate in the study, a sample was randomly selected and randomly assigned
to experimental and control groups, each consisting of 16 participants. The
participants in the experimental group went through eight ninety-minute virtual
sessions of dilemma training while the control group did not receive any training.
Both groups responded to the Lind’s Moral Competence Test twice in the study,
i.e., in the pre-test and post-test. The results of Analysis of Covariance showed
that after the implementation of the dilemma discussion training method, the
experimental group outperformed the control group in their moral competence
scores. Accordingly, it can be said that the dilemma discussion training method
facilitated the students' attainment of moral competence.
ملخص الجهاز:
Slemp, Lee, & Mossman 4 .
Sadek, Daniel, & Langdon 11 .
inadequacies روش «بحث معمامحور» از خرده مهارت هاي متعددي تشکيل شده است : آگاه شدن از احساسات اخلاقي خود و تبديل آنها به کلمات و نمادهاي زباني که توانايي اساسي در بحث و گفت وگو است ، مشاهده دقيق شرايط و واقعيت يک موقعيت ، توانايي ايجاد تمايز در ميان اصول خود بر اساس اهميت و تناسب با موقعيت ، يافتن يک اصل برجسته ١ که به حل تعارضات بين اصول کمک ميکند، ارائه نظر خود حتي در حضور مخالفان يا دوستاني که نظر متفاوتي دارند، تدارک فرصت براي تفکر و بحث تحت فشار هيجاني، اجتماعي يا زماني و تحمل عقايد ديگران و ارزش دادن به آنها (ليند، ٢٠١٦).
در اين راستا هدف پژوهش حاضر تعيين اثربخشي روش آموزشي «بحث معمامحور» بر شايستگي اخلاقي دانشجويان است .
برخي از پژوهش ها نيز در حوزه روان شناسي اخلاق با هدف رشد ظرفيت ها و رفتارهاي اخلاقي به کمک روش هاي مداخله اي و آموزشي انجام شده است .
Dahl, Gingo, Uttich, & Turiel 4 .
Reznitskaya اثر روش آموزشي «بحث معمامحور» بر رشد شايستگي اخلاقي دانشجويان پرداخته است .
Journal of Moral Education, 4, 129-161.
Journal of Moral Education, 4, 129-161.
Journal of Moral Education, 4, 129-161.
Journal of Moral Education, https://doi.
Empirical fndings on the cross-cultural validity of the Moral Competence Test (MCT).
Effective moral education: The Konstanz method of dilemma discussion.
Philosophy for children (P4C) in improving critical thinking in a secondary moral education class.
International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 19(2), 29-45.