خلاصة:
این پژوهش با هدف ارائه مدل رهبری آموزشی مبتنی بر زیباییشناسی در دانشگاههای دولتی ایران در بازه زمانی 98-1400 با رویکرد کیفی انجام گرفت. در این پژوهش کاربردی– اکتشافی، ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه بوده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان دانشگاههای دولتی بوده که با روش گلوله برفی 13 نفر از خبرگان، نمونه آماری را تشکیل دادند. برای تحلیل و ارائه مدل از تکنیک دادهبنیاد استفاده شد. در مرحله کدگذاری باز، 952 کد اولیه استخراج شد که در نهایت 123 مفهوم تبیین شد که در قالب 33 مقوله فرعی یا مولفه، 10 مقوله اصلی و مقولات اصلی در قالب 6 طبقه، الگوی پارادایمی رهبری آموزشی مبتنی بر زیباییشناسی را شکل دادند. در مدل ارائه شده، رهبر آموزشی زیبا با مصادیق رهبری ذهن و احساسات، رفتار آموزشی زیبا، نگاه و بینش معنوی و آراستگی به مرکز ثقل مدل پارادایمی تبدیل شد؛ ظرفیتهای فردی و جو حاکم بر دانشگاه بهعنوان شرایط علّی؛ ظرفیتهای نهادی- سازمانی ازجمله عوامل ساختاری و فرایندی، فرهنگ، مدیریت منابع انسانی حرفهگرا و سیمای دانشگاه بهعنوان بستر حاکم؛ عوامل برگرفته از محیط کلان و موانع فرهنگی و کلیشهای و موانع ساختاری بهعنوان شرایط مداخلهگر؛ راهبردهای فرهنگی- اجتماعی؛ راهبردهای آموزشی-ترویجی، الگوسازی و تکریم رهبران زیباییشناسی، بازنگری و اصلاح برنامهها همراه با راهبردهایی جهت چابک سازی و بوروکراسی زیبا بهعنوان کنشها و تعاملات مدل و در نهایت خلق دانشگاه زیبای بالنده، تحقق بالندگی فردی و توسعه اجتماعی پیامدهای این مدل هستند
This study aimed to present a model of educational leadership based on aesthetics in Iranian public universities from 2019 to 2021 with a qualitative approach. In this applied-exploratory research, the data collection tool was an interview. The statistical population included all experts from public universities and 13 people were selected as a sample of statistics by the snowball method. In the open coding step, 952 initial codes were extracted. In the end, 123 concepts were explained in the form of 33 sub-categories or components, and 10 main categories in the form of 6 categories formed the paradigm model of educational leadership based on aesthetics. In the proposed model, the beautiful educational leader became the center of gravity of the paradigm model with samples of the leadership of mind and emotions, beautiful educational behavior, the spiritual look and insight, and adornment. Individual capacities and atmosphere of the university as causal conditions; institutional-organizational capacities including structural and process factors, culture, professional human resource management, and university image as the dominant platform; factors derived from the macro environment and cultural and stereotyped barriers and structural barriers as intervening conditions; socio-cultural strategies, educational-promotional strategies, modeling and honoring aesthetic leaders, reviewing and modifying programs along with strategies for streamlining, and beautiful bureaucracy as model actions and interactions; and ultimately creating a beautiful growing university, achieving personal maturity, and social development are the consequences of this model.