خلاصة:
بانکداری الکترونیکی یکی از انواع بانکداری است که تمامی انتقالات پول و فرآیندهای بانکی را در بستر اینترنت و به صورت الکترونیکی بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتریان در بانک مدیریت میکند. بانکداری الکترونیکی با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته سخت افزاری و نرم افزاری شبکه و مخابرات انجام میشود. هدف اصلی این پژوهش بررسی رضایتمندی دانشجویان بینالملل از خدمات بانکداری الکترونیکی بانک تجارت میباشد. روش این پژوهش از نظر نوع هدف، کاربردی و از نوع روش تحقیق، توصیفی – پیمایشی است. دادههای این پژوهش ازطریق پرسشنامه استندرد جمع آوری شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان بینالملل دانشگاه گیلان تشکیل داده است که دراین پژوهش از روش نمونهگیری قابل دسترس استفاده شده که تعداد آنها به 72 نفر میرسید به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS 23و فرضیهها با استفاده از آزمون تیتک نمونه و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایجها حاکی از آن از که ابعاد خدمات بانکداری الکترونیک شامل محتوای خدمات، مناسب بودن خدمات، شکل و ظاهر، راحتی در استفاده و صرفه جویی در زمان استفاده بر رضایتمندی دانشجویان بینالملل تاثیر مستقیم و مثبتی دارد و در نتیجه تمامی فرضیهها مورد تایید قرار گرفت.
ملخص الجهاز:
بررسی رضایتمندی دانشجویان بینالملل از خدمات بانکداری الکترونیکی (مطالعه مورد: بانکهای تجارت سطح استان گیلان) محمدوسیم زکا*1 ، مهرداد صدرآرا2 1دانشجوی مدیریت مالی، گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، ایران ( نویسنده مسئول ) 2 استادیار گروه اقتصاد و حسابداری، دانشگاه گیلان، ایران چکیده بانکداری الکترونیکی یکی از انواع بانکداری است که تمامی انتقالات پول و فرآیندهای بانکی را در بستر اینترنت و به صورت الکترونیکی بدون نیاز به حضور فیزیکی مشتریان در بانک مدیریت میکند.
جنبه جدید بودن و نوآری در این پژوهش اینست که انتخاب جامعه آماری مختص کلیه دانشجویان بینالملل است که از سایر کشورها برای تحصیل در دانشگاه گیلان میآیند و از خدمات بانکداری الکترونیکی، بخصوص از بانک تجارت استفاده میکنند و مقاله حاضر به بررسی رضایتمندی آنها میپردازد.
( ابوالسعود و عثمان Li & others (2021) Abualsauod & Othman (2020) فردوس، فاروقی، (2017) 1 درپژوهشی تحت عنوان تأثیر کیفیت خدمات بانکداری اینترنتی بر رضایت مشتری در دهلی نو انجام شد وبه چنین نتایج دست یافتند که ابعاد کیفیت خدمات بانکداری اینترنتی تأثیر معناداری بر رضایت مشتریان بانکداری اینترنتی دارد که ابعاد کارایی، در دسترس بودن سیستم، تحقق، حریم خصوصی، تماس، پاسخگویی و تماس به صورت جداگانه 70 درصد به رضایت کلی مشتری در بانکداری اینترنتی کمک می کند فردوس، فاروقی، 20 > مدل مفهومی تح > مدل رضایتمندي مشتریان از خدمات بانکداري الکترونیک 2 n"/>n"/>EUCS معروف میباشد، که از طریق چند متغیر مستقل )محتواي خدمات بانکداري الکترونیک، درستی و دقت، شکل و فرمت، راحتی استفاده از خدمات و صرفه جویی در زمان( مورد بررسی قرار گرفته است.