خلاصة:
سناریوپردازی قابلیت های صادراتی و اشتغال زایی فناوری تجارت الکرونیک در بخش کشاورزی با تاکید بر اهداف اقتصاد تعاونی محور، هدف اصلی پژوهش حاضر بوده است. پس از انجام مطالعات کتابخانه ای و بررسی اسناد و منابع معتبر، فهرستی از 32 شاخص راهبردی موثر بر سناریوسازی تجارت الکترونیک در بخش صادرات محصولات کشاورزی به دست آمد، سپس پرسشنامه ای با بهره گیری از روش تحلیل ساختاری ماتریس تاثیر متقابل ، طراحی شد و با تشکیل پانلی شامل 14 نفر از خبرگان و اجماع نظر آنان درباره تاثیرگذاری و تاثیرپذیری هرکدام از عوامل با استفاده از نرمافزار میک مک ارزیابی گردید. یافته ها نشان داد که 12 شاخص های تقویت فناوری های امنیت اطلاعات؛ توسعه فناوری های مخابراتی و زیرساختی؛ تطبیق پذیری نسبت به تغییرات فناوری؛ آموزش عمومی مهارت های تجارت الکترونیک؛ توسعه بانکداری و اقتصاد الکترونیک؛ توسعه اقتصاد دانش بنیان؛ تسهیل سازی قوانین مالیاتی و گمرکی؛ شفافیت قانون تجارت الکترونیک؛ مدیریت ریسک استراتژیک؛ انعطاف پذیری فرایند صادرات؛ بهبود روابط تجاری و بازرگانی؛ و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، بیشترین تاثیر را در آینده صادرات محصولات کشاورزی با تاکید بر تجارت الکترونیک دارند. این عوامل در پرسشنامه عدم قطعیت به کار گرفته شد که بر اساس دو معیار عدم قطعیت و میزان اهمیت و با استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد، شش سناریو شناسایی و انتخاب شدند. در پایان راهکارهای پیشنهادی برای هر سناریو ارایه شده است.
ملخص الجهاز:
شاخص هاي راهبردي مدل توسعه صادرات محصولات ؛ منبع : يافته هاي تحقيق شاخص ها شاخص ها تقويت فناوريهاي امنيت اطلاعات var١ منابع ، مهارت ها و تجربه سازماني var17 سرمايه گذاري در فناوريهاي هوشمند var٢ رشد نوآوريهاي سازماني var18 توسعه فناوريهاي مخابراتي و زيرساختي var٣ مديريت ريسک استراتژيک var19 تطبيق پذيري نسبت به تغييرات فناوري var٤ تقويت ساختاري در نظارت و کنترل var20 ترويج فرهنگ استفاده از تجارت الکترونيک var٥ انعطاف پذيري فرايند صادرات var21 پذيرش عموميفناوريهاي جديد var٦ توسعه مناطق آزاد تجاري var22 آموزش عمومي مهارت هاي تجارت الکترونيک var٧ توسعه نقل و انتقال ارزي var23 رشد رسانه هاي ديجيتال و شبکه هاي اجتماعي var8 آزادسازي تجاري var24 تقويت تبادلات بانکي بين المللي var9 تحقيقات بازاريابي var25 توسعه بانکداري و اقتصاد الکترونيک var١٠ بهبود روابط تجاري و بازرگاني var26 توسعه اقتصاد دانش بنيان var١١ توسعه کانال هاي توزيع var27 تقويت بنگاه هاي اقتصادي var١٢ نوسان تقاضاي بازارهاي جهاني var28 تسهيل سازي قوانين مالياتي و گمرکي var١٣ کيفيت توليد محصولات var29 شفافيت قانون تجارت الکترونيک var١٤ ساختار قيمت گذاري محصولات var30 تحريم ها و فشارهاي سياسي var١٥ فصلي بودن و چرخه عمر محصول var31 اصلاح قوانين و مقررات دولتي var١٦ توسعه صنايع تبديلي و تکميلي var32 ٤-١- تحليل خروجي هاي نرم افزار ميک مک و سناريوويزارد مراحل و خروجيهاي روش تحليل ساختاري را در کل ميتوان به سه دسته تقسيم کرد: الف ) شناسايي مهم ترين متغيرهاي اثرگذار و وابسته براساس ماتريس اثرات مستقيم ؛ ب ) شناسايي مهم ترين متغيرهاي داراي اثرگذاري و وابستگي غيرمستقيم براساس محاسبه فواصل درجه اول متغيرها با يکديگر؛ ج ) شناسايي اثرگذاري و وابستگيهاي مستقيم و غيرمستقيم با اضافه کردن داده هاي مربوط به تأثير احتمالي.