خلاصة:
میشل فوکو (1926-1984م.) متفکر، تاریخدان و فیلسوف تبارشناس معاصر فرانسوی است که در یک نگاه کلی، مرزهای اصلی جهان اندیشه او را «پدیدارشناسی، تبارشناسی، دیرینهشناسی، اخلاق، هرمونتیک، ساختارگرایی و مارکسیسم» تشکیل میدهند. از آنجاییکه دیدگاه سعدی مبتنی بر دیدگاه اسلامی است، خواه ناخواه در بررسی دیدگاه سعدی، شواهدی از دیدگاه اخلاق اسلامی (قرآن و روایات ائمه علیهالسلام) را هم بیان مینماییم. در این پژوهش به بررسی نظریه اخلاقی فوکو با تکیه بر بوستان و گلستان سعدی پرداخته و اخلاق از دیدگاه هر دو، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج به دست آمده حکایت از آن دارد که الف. تربیت اخلاقی فوکو، تکثرگرایانه و نسبیگرا است اما تربیت اخلاقی سعدی مبتنی بر مفروضات متافیزیکی و مطلقگرا است. ب. تربیت اخلاقی فوکو، فاقد بنیانهای ثابت و جهانی (عام) است اما تربیت اخلاقی سعدی مبتنی به بنیانهای ثابت و مقدم است. پ. تربیت اخلاقی مورد نظر فوکو مخالف عقلگرایی و انسانگرایی است اما تربیت اخلاقی سعدی عقلانی و شهودی است. ت. تربیت اخلاقی مورد نظر فوکو دموکراتیک و غیر اقتدارگرایانه است اما تربیت اخلاقی سعدی اقتدارگرا و الگو محور است. ث. تربیت اخلاقی فوکو اساساَ مبتنی بر گفتمان است اما تربیت اخلاقی سعدی مبتنی بر عمل و عینیت است. ج. غایت تربیت اخلاقی فوکو لذات مادی اما غایت تربیت اخلاقی سعدی قرب الی الله و رسیدن به معبود است.
Michel Foucault moral theory criticism and study based on boostan and GolestanMehdi sharifian*Mostafa mortezayikamari**AbstractMichel Foucault (1926-1984) is a reflective, historian and heraldry philosopher contemporary French. In a general glance, the main frontiers of the world are thought of as phenomenology, genealogy, paleontology, morality, hermeneutics, structuralism and Marxism. Since point of view sadi is from the Islamic point of view, we will declare inevitably point to the view of Islamic ethics as preparation. In this research, Foucault moral theory to study paid on based on Sadi Boostan and Golestan and ethics resolutd and analyzed from both perspectives. The results indicate that:A. Foucault moral education is pluralistic, but Sadi moral education is based on metaphysical theories.b. Foucault moral education lacks a fixed and universal foundation, but sadi moral education is based on a fixed and preceded foundation.c. The moral education of Foucault is disagree with rationalism and humanism, but sadi moral education is rational and observational.d. The moral education of Foucault is democratic and non-authoritarian, but sadi moral education is authoritative and model axial.e. The Foucault moral education is fundamentally based on discourse, but sadi moral education is based on action and objectivity.*Professor of Persian Language and Literature Bu-Ali-Sina University in Hamedan.Phone: 09181111322. Email: DrmehdiSharifian@gmail.com**Graduated Ph.D. of Persian language and literature from Bu-Ali Sina University in Hamedan.Phone: 09188189343E-mail address: mostafamortezayi@yahoo.com