خلاصة:
هدف این پژوهش،تعیین رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد شغلی با نقش میانجی چابکی سازمانی میباشد.این پژوهش از نظر هدف کاربردی،روش گردآوری اطلاعات میدانی و توصیفی از نوع همبستگی میباشد.جامعه آماری،کلیه اساتید دانشگاه های آزاد اسلامی شرق استان مازندران به تعداد 254 نفر بودند،که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 153نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند.ابزارگردآوری دادهها،پرسشنامههای استاندارد فناوری اطلاعات و ارتباطات محمودی (1392)،عملکرد شغلی پاترسون (1970)و چابکی سازمانی ژانگ و شریفی(۲۰۰2) بود.روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان مورد تأیید قرار گرفت، پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برای فناوری اطلاعات و ارتباطات برابر 96/0،عملکرد شغلی برابر 84/0 و چابکی سازمانی برابر 90/0درصد بدست آمد.برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای Spss وPls استفاده شد.نتایج نشان داد که بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد شغلی با نقش میانجی گری چابکی سازمانی رابطه وجود دارد.بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد شغلی اساتید رابطه وجود دارد.بین چابکی سازمانی و عملکرد شغلی اساتید رابطه وجود دارد. بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی اساتید رابطه وجود دارد.
The purpose of this study is to determine the relationship between information and communication technology and job performance with the mediating role of organizational agility. In terms of applied purpose, this research is a method of collecting field and descriptive correlational information. The statistical population was 254 professors of all Islamic Azad universities in the east of Mazandaran province, who were selected as a sample using Krejcie and Morgan table and stratified random sampling method. Data collection tools were standard questionnaires of Mahmoudi (2013), Patterson (1970) job performance and Zhang and Sharifi (2002) organizational agility questionnaires. The validity of these questionnaires was confirmed by experts, reliability was calculated through Cronbach's alpha coefficient. The value for information and communication technology was 0.96, job performance was 0.84 and organizational agility was 0.90%. Spss and Pls software were used to analyze the data. The results showed that there is a relationship between information and communication technology and job performance with the mediating role of organizational agility. There is a relationship between ICT and professors 'job performance. There is a relationship between organizational agility and professors' job performance. There is a relationship between information and communication technology and organizational agility of professors.
ملخص الجهاز:
موضوع چگونگي روبه رو شدن سازمان با محيط غيرقابل پيش بيني، پويا و دائما متغير به موضوعي غالب در بخش هاي صنعتي، علمي و آموزشي، تبديل شده است که در اين راستا راه هاي گوناگوني پيشنهاد شده است که از ميان راه هاي پيشنهاد شده براي مواجه شدن با محيط نامطمئن و غيرقابل پيش بيني، ايجاد سازمان چابک ، غالب تر و مشهورتر از بقيه روش ها است Bouazar &Dehghani Qaleh ,Qarlivand ) (٢٠١٥ ,Asi. با اين وصف ، يکي از متغيره که نقش واسطه اي آن در رابطه بين فن آوري اطلاعات و ارتباطات و عملکرد شغلي، قابل بررسي است چابکي سازماني ميباشد .
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بين فن آوري اطلاعات و ارتباطات و عملکرد شغلي با نقش ميانجي چابکي سازماني اساتيد دانشگاه هاي آزاد اسلامي شرق استان مازندران انجام شده است .
نتيجه به دست آمده با نتايج پژوهش هاي(٢٠٢٠ ,Naemi &Vahdati ) که معتقد بودند بين فاوا و چابکي سازماني رابطه مثبت معناداري وجود دارد و يافته هاي Badakhshan &Azma ) (٢٠١٦ ,Farahabad که نشان داده اند فن آوري اطلاعات وارتباطات بر پويايي و چابک سازي سازمان ، تأثير مثبت و معنادار دارد و نتابج پژوهش (٢٠١٥ ,Feyzabadi &Mahdavi )،Zain, ) (٢٠١٧ ,Abdullah &Chehriz که معتقد بودند استفاده واقعي از سيستم يا فن آوري، قويترين تأثير مستقيم را بر چابکي سازماني دارد و سودمندي درک شده و سهولت استفاده از فن آوري اطلاعات از طريق سيستم هاي واقعي يا استفاده از فن آوري و نگرش نسبت به استفاده از فن آوري، به طور غير مستقيم بر چابکي سازماني تأثير ميگذارد همسو ميباشد.