خلاصة:
یکی از مهمترین ارکان نظامهای آموزشی بهویژه دورههای تحصیلات تکمیلی، نیازسنجی آموزشی بهمنظور تدوین محتوای برنامه درسی است. این پژوهش باهدف تدوین برنامه درسی دوره دکترای اندیشه نظامی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی صورت گرفته. روش پژوهش حاضر کیفی و از ابزار مصاحبه و نمونهگیری گلوله برفی بهرهمند شده و پس از تحلیل مضمون مصاحبههای انجامشده با صاحبنظران که تعداد 12 نفر از اساتید گرایش اندیشه نظامی میباشند، مفاهیم کلیدی استخراج و با ترکیب مفاهیم کلیدی مقولههای اصلی احصاء گردیده است. در ادامه مقولات اصلی برمبنای الگوی فرآیند نیازسنجی آموزشی چونگ در سه مؤلفه تعیین نیازها، تعیین اهداف و برنامه درسی تعیین گردید. سپس پرسشنامه بسته برای تأیید نظرات خبرگان و متخصصین توزیع شد. برای تعیین پایایی ابزار کمّی پژوهش از آلفای کرونباخ و با استفاده از شاخصهای نسبت روایی محتوایی (CVR) و روایی محتوایی (CVI) روایی پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. درنهایت مؤلفه تعیین نیازهای آموزشی با 8 شاخص، مؤلفه اهداف آموزشی با 9 شاخص و مؤلفه برنامه درسی با 21 شاخص احصاء گردید.
One of the most important pillars of educational systems, especially postgraduate courses, is educational needs assessment in order to develop curriculum content. This study was conducted with the aim of developing a curriculum for the doctoral course in military thought of the University and the Higher Research Institute of National Defense and Strategic Research. The method of the present study is qualitative and uses the tools of interviewing and snowball sampling. After analyzing the content of the interviews with experts who are 12 professors of military thought, key concepts have been extracted and the main categories have been enumerated by combining the key concepts. Then, the main categories were determined based on the model of Chong educational needs assessment process in three components: determining needs, setting goals and curriculum. Then a closed questionnaire was distributed to confirm the opinions of experts and specialists. To determine the reliability of the research quantitative instrument, the validity of the questionnaire was confirmed by Cronbach's alpha using Content Validity Ratio (CVR) and Content Validity Index (CVI) . Finally, the component of determining educational needs with 8 indicators, the component of educational goals with 9 indicators and the component of curriculum with 21 indicators were determined .
ملخص الجهاز:
لـذا بـا توجه به بررسي مطالعات پيشين درزمينه نيازسنجي دوره دکتراي انديشه نظامي مشـخص شـد کـه پژوهش مناسبي که بيانگر برنامه درسي موردنياز باشد، صورت نگرفته اسـت ؛ بنـابراين در راسـتاي پاسخگويي به اين موضوع ، در اين پژوهش تلاش شده است تا در قالب پژوهشي علمي، محتـواي موردنياز براي تحقق اهداف آموزشي دوره دکتراي انديشه نظامي مورد شناسايي قرار گيرد؛ بنابراين با توجه به موارد مطرح شده و با توجه به اهميت موضوع ، پژوهش حاضـر درصـدد پاسـخ بـه ايـن سؤال کليدي است که "نيازهاي آموزشي سطوح راهبردي دوره دکتراي انديشه نظامي (با تأکيد بـر برنامه درسي) اين دوره کدام اند؟" مباني نظري - پيشينه تحقيق : عليرضا شيخ (١٣٩٦) در تحقيقي با موضوع "بازطراحي نظام آموزشـي- پژوهشـي دانشـکده دفـاع ملي با تأکيد بر تدوين رشته ها و گرايش ها"، به اين نتيجـه دسـت يافتـه کـه دوره دکتـراي گـرايش انديشه نظامي يکي از گرايش هاي دانشـکده دفـاع ملـي موردنيـاز بـوده و بـا توجـه بـه مأموريـت تصريح شده در نظام آموزشي دانشگاه عالي دفاع ملي اين دوره ميبايست قابليت ها و توانمنديهاي مورد انتظار سطوح راهبردي نيروهاي مسلح را محقق سازد به گونه اي که قادر به هماوردي علمي و رشد متوازن در حوزه هاي مأموريتي بوده و از طرفي خواست ستاد کـل نيروهـاي مسـلح مبنـي بـر بروز رساني و بهينه سازي نظام آموزشي فعلي به عنوان متولي حوزه دفاع کشور را در حـوزه دانـش انديشه نظامي تأمين نمايد.