ملخص الجهاز:
"این لفظ در این آیه،افادهی تخصیص «فعل»را دارد یا تخصیص«فاعل»؟ قطعا به منظور تخصیص و حصر فعل آورده شده است و اگر آن را برای حصر فاعل در نظر بگیریم،معنای موردنظر جمله را تغییر میدهد و مفهوم «نحن لا غیرنا نطعمکم» را القا میکند و چنین جملهای نمیتواند درست باشد،زیرا افراد بسیاری غیر از ایشان،مردم را برای رضای خدا اطعام میکنند.
اما چیدن(القطوف)میوه از درخت در هر باغی از بهشت،حالت ثابت و پایدار ندارد (زمانی که میل داشته باشند،میچینند و میخورند و چون سیر شدند،دست میکشند و باز هم اگر تمایل پیدا کردند،دوباره و چندباره میچینند و میخورند)ازاینرو،برای بیان این حالت از فعل استفاده کرده است که بر تجدید دلالت داشته باشد.
اما در جایی دیگر و در سورهی مبارکهی«طور»آورده «و یطوف علیهم غلمان لهم کأنهم لؤلؤ مکنون» آمده است؟ «لؤلؤ مکنون»دو ویژگی دارد:نخست این که محفوظ است و در معرض دید همگان نیست بلکه درصدف قرار دارد و دوم این که از سفیدی و شفافیت فوق العادهای برخوردار است.
حال باید پرسید،چرا آنها در گردش و حرکت هستند و اینها مستور و پنهان؟ اگر یکبار دیگر هر دو آیه را از نظر بگذرانیم،خواهیم دید که در آیهی سورهی«طور»شبهجملهی«لهم دارند»مذکور افتاده و این بدان معناست که بهشتیان مورد اشارهی این آیه،غلامان خدمتکار مخصوص به خود دارند.
دلیل حذف مفعول دوم آنها در این آیه(آیهی 19)چیست؟ ذکر دو مفعول برای افعال متعدی به دو مفعول الزامی نیست، زیرا گاه معنای فعل با یک مفعول کامل میشود و نیازی به ذکر مفعول دوم ندارد."