خلاصة:
هدف مقاله حاضر بررسی میزنوشتههای دبیرستانهای دخترانه از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی است. در این راستا ابتدا پژوهشهای پیشین و همسو، معرفی و سپس مبانی نظری مربوط ارائه شدند. برای جمع آوری دادههای این پژوهش از عکس برداری استفاده شده است که ابتدا دادهها فیشبرداری و سپس با توجه به مضمون طبقهبندی شدند. جامعهی آماری شامل 705 میزنوشته دو دبیرستان در تهران و کرج بوده است. ابتدا دادهها از لحاظ نظام نوشتاری و سپس از نظر مضامین بررسی شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع اسنادی بوده است. نتایج بررسی بیانگر این است که خط فارسی بیشترین نوشتهها را به خود اختصاص داده است. همچنین نام خاص، تقلب، دلنوشته، یادگاری، تابو، طنز و شوخی و خداخوانی بیشترین مضامین میز نوشتهها را در بر میگیرند. نتایج آزمون t تک نمونهای تایید نمود که اکثر میزنوشتهها مضامینی برای بیان احساسات مانند عشق و نفرت است و میزنوشتههای کمتری برای بیان مسائل غیراحساسی است.
The purpose of this article is to examine the descriptors of girls' high schools from the perspective of sociolinguistics. In this regard, previous and similar researches were introduced and then the relevant theoretical foundations were presented. Photography was used to collect the data of this research. First, the data were indexed and then classified according to the content.The statistical population included 705 graffiti of two high schools in Tehran and Karaj. The data were first analyzed in terms of writing system and then in terms of contents. The research method was descriptive and documentary. The results of the study indicate that the Persian script has the most writings. Also, the special name, cheating, handwriting, memento, taboo, humor and joke and reading God are the most common contents of the graffiti. The results of one-sample t-test confirmed that most graffiti are contents for expressing emotions such as love and hate, and fewer are for expressing non-emotional issues.