خلاصة:
توریسم پزشکی امروزه از مهمترین شاخص های صنعت توریسم و دارای منافع اقتصادی – اجتماعی بال
محسوب می گردد و به معنی مسافرت بیماران به سایر کشورها برای استفاده از سرویس های درمانی ارزانتر از
کشورشان می باشد. ایران دارای ظرفیت های متعدد در جذب توریسم سلمت از جمله توریسم پزشکی و ١
درمانی می باشد. اما درآمد توریسم پزشکی در ایران ناچیز بوده و تعداد محدودی بیمار از کشورهای خلیج
فارس وارد ایران می شوند و متاسفانه تبلیغات مناسبی در خارج و حتی داخل کشور صورت نگرفته است. مولفه
های مهمی چون تبلیغات مناسب، استانداردسازی و استفاده از تجهیزات روز در بیمارستانها، استفاده از تجارب
کشورهایی که در این خصوص تجربه دارند و برنامه ریزی بازاریابی مناسب در خصوص این صنعت قابل توجه
است. هدف پژوهش حاضر تعیین آگاهی و نگرش کارکنان بیمارستان های شهر آبادان در مورد توریسم
پزشکی - درمانی در سال ١٤٠٠ می باشد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در آن اگاهی و
نگرش کارکنان بیمارستان های شهر آبادان در خصوص توریسم پزشکی) درمانی (با استفاده از پرسشنامه آزمون
گر ساخته شامل ٢٥ سؤال در سه بخش مشخصات دموگرافیک، آگاهی و نگرش سنجیده شد. سپس داده های
مطالعه توسط نرم افزار Spss نسخه ١٥ تجزیه و تحلیل شده و از روش های آمار توصیفی و آزمون های خی دو
و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها نشان می دهد فقط) ٣٢%(شرکت کنندگان در مورد توریسم پزشکی
- درمانی آگاهی داشتند بیشترین افراد از طریق اینترنت) ١٦%(کسب آگاهی نموده واستعدادهای ایران را در
زمینه توریسم پزشکی به ترتیب سلول های بنیادی، آب درمانی، ضایعات نخاعی، جراحی قلب و ناباروری بیان
نمودند. ٨٤% از افراد مورد پژوهش توریسم درمانی را سودآور دانسته و کشور را از لحاظ توریسم پزشکی و
درمانی دارای استعداد می دانستند. ٧٦% آنان بیمارستان های شهرستان آبادان را فاقد آمادگی های لزم جهت
جذب توریسم پزشکی - درمانی ارزیابی نمودند