ملخص الجهاز:
"هر پژوهنده ناگزیر خویشتن را با این پرسش مواجه مییابد که: آیا هیچیک از نقاشان دورهء باستانی یونان میتوانسته است با همان مهارت،هیکل آدمی را در میان منظرهای طبیعی مجسم سازد؟ اهمیتی منحصربهفرد دارد؛نه فقط بهعنوان نمونهای از هنر خود اتروریائیها بلکه به خصوص از آن جهت که ممکن است هنر مزبور انعکاسی از شیوهء نقاشی دیواری یونانیان بوده باشد.
هر پژوهنده ناگزیر خویشتن را با این پرسش مواجه مییابد که:آیا هیچیک از نقاشان دورهء باستانی یونان میتوانسته است با همان مهارت نقاش اتروریایی،هیکل آدمی را در میان منظرهای طبیعی مجسم سازد؟آیا امکان دارد که اثر مورد بحث با الهام گرفتن از شیوهء نقاشیهای مصری در وصف مناظر شکار در مرداب بهوجود آمده باشد؟65به هر حال چنین مینماید که آن آثار،در القای تصوری کلی از موضوع فوق،سرمشقی مؤثر بودند که در این صورت باید گفت:بار دیگر نقاش اترورویایی موفق به زنده ساختن صحنه شده است.
بدبختانه پژوهش از آثار این دوره،پرتوی ب ادراکم منا از نقاشی رومی نمیافکند،زیرا کلا مشتمل است بر تقلید و اقتباس از روی قابهای تزئینی مرمرین و رنگآمیزی شده،درحدود یکصد سال قبل از میلاد مسیح،این شیوه که بنام«شیوهء نخستین» معروف شده است،تدریجا جای خود را به شیوهای بسیار مختلطتر و بلندپروازتر داد،که هدف اصلیاش عبارت بود از عمق بخشیدن بر سطح مستوی دیوار با ایجاد فضای سه بعدی حاصل از خطای دید بوسیلهء عناصر معماری پسزمینه،و همچنین با استفاده از تجسم پنجرههایی گشوده شده برای نشان دادن مناظر واقع در پشت آنها."