ملخص الجهاز:
"آنچه معلم باید در مورد طراحی سؤالات امتحانی پایانی بداند فرشته موسوی* اشاره همانطور که در شمارههای قبل توضیح داده شد،آزمون وسیلهای است برای اندازهگیری ویژهگیها و صفات روانی که با استفاده از آن میتوان،اطلاعاتی در مورد میزانآموختههای دانشآموزان از مطالب تدریس شده در کلاس،جمعآوری کرد.
با استفاده از دو دسته سوالات بازپاسخ و بستهپاسخ، میتوان 13 نوع سؤال متفاوت طراحی کرد: سؤالات باز پاسخ به آن دسته از سؤالات گفته میشود که پاسخ مورد نظر را دانشآموز باید فراهم کند.
به این دلیل،از این دسته از سؤالات برای سنجش مهارتهای فکری استفاده میشود و نسبت به شؤالات بسته پاسخ دشوارتر هستند.
(به تصویرصفحه مراجعه شود) نمودار 2 از آنجا که در مجموعه سوالات بسته پاسخ،سؤال و جواب،هر دو در اختیار دانشآموز است و در شرایطی که دانشآموز مطالعهی کافی نیز روی مطالب درسی نداشته باشد، با استفاده از عامل حدس و گمان میتواند برخی از پاسخهای صحیح را انتخاب کند،این دسته از سؤالات،بیشتر برای سنجش دانستنیها(دانش)مورد استفاده قرار میگیرد.
انواع سؤالات بسته پاسخ به این شرح است: الف)سؤالات صحیح-غلط این سؤالات که به آنها سؤالات دو گزینهای نیز گفته میشود،دارای پرسشهایی هستند که برای هر یک،تنها دو پاسخ موجود است.
است؟ الف) A ب) B ج) C د) D بهترین گزینهی صحیح در این نوع سؤال،همهی گزینههی درست هستند،اما یکی از آنها صحیحترین پاسخ است.
بنابراین لازم است،در (به تصویرصفحه مراجعه شود) راهنمای سؤال برای آزمونشوندگان توضیح دهید که تمام گزینهها را بخوانند و سپس پاسخ صحیح را انتخاب کنند."