خلاصة:
اشتغال دانش آموختگان آموزش عالی «ادآ» در ایران مطلوب نیست. سیاستگذاران و مجریان برنامههای اقتصادی این مسئله را به عرضه بیش از اندازه و بی کیفیتی دانش آموختگان دانشگاهها نسبت میدهند؛ در مقابل، سیاستگذاران و مجریان برنامههای آموزش عالی این مسئله را ناشی از پایین بودن تقاضای اقتصاد ایران برای دانش آموختگان آموزش عالی می دانند. هر چند هر دو استدلال درست است، اما به نظر می رسد که مسئله "ادآ" در ایران فراتر از آن است و به سطح توسعه دانش بنیان در اقتصاد ایران مربوط میشود. توسعه دانش بنیان اقتصاد نیازمند شکل گیری اکوسیستم توسعه دانش بنیان است. بنابراین، هدف این مطالعه تحلیل نظری و تجربی اثر «اکوسیستم توسعه دانش بنیان » بر «توسعه ادآ» بود. برای تحلیل تجربی از دادههای پنل کشورها و روش «مدلسازی معادلات ساختاری جزئی» استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که اکوسیستمهای سازنده اکوسیستم توسعه دانش بنیان و مؤلفههای اصلی «زیست بوم توسعه دانش بنیان» به طور مستقیم و غیرمستقیم به توسعه «ادآ» کمک می کنند. از یافتههای تحقیق به این نتیجه میتوان دست یافت که توسعه «ادآ» در یک اقتصاد در حال توسعهای مانند ایران نیازمند ساخت اکوسیستم توسعه دانش بنیان در آن اقتصاد است.
The employment of higher education graduates (EHEG) in Iran is not desirable. Policymakers and executives of economic programs attribute this to the oversupply and poor quality of university graduates. On the other hand, policymakers and implementers of higher education programs attribute this to the low demand of the Iranian economy for higher education graduates. Although both arguments are correct; however, it seems that the issue of EHEG in Iran goes beyond that and is related to the level of knowledge-based development in Iran's economy. Knowledge-based development of the economy requires the formation of a knowledge-based development ecosystem. Therefore, the purpose of this article is to theoretically and empirically analyze the effect of "knowledge-based development ecosystem" on” EHEG development". The findings of this research showed that the ecosystems that make up the knowledge-based development ecosystem and the main components of the "knowledge-based development ecosystem" directly and indirectly contribute to the development of "EDA". From the findings of the research, it can be concluded that the development of "EDA" in a developing economy like Iran requires the construction of a knowledge-based development ecosystem in the economy.
ملخص الجهاز:
بکر (١٩٩٣ ,Becker) نشان داده است که پيدا نکردن شغل مناسب و هماهنگ نبودن عرضه و تقاضاي سرمايه انساني پيشرفته نه تنها خود دانش آموختگان ، بلکه محيط پيراموني آنها و به ويژه اقتصاد آن جامعه و حتي منطقه را تحت تأثير جدي قرار مي دهد.
طبق اين تعريف ، توسعه اشتغال دانش آموختگان آموزش عالي ، به عنوان دارندگان سرمايه انساني پيشرفته فرايند پيچيده اي است که صرفا با تدوين و اجراي سياست هاي فعال و منفعل بازار کار توسط دولت تحقق نمي يابد، بلکه مستلزم دخالت تمام ذينفعان و حضور فعال و همزمان عاملان زيادي از سپهرهاي مختلف اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي و سياسي در صحنه اي به نام « اکوسيستم توسعه دانش بنيان » است .
از اين رو، ادآ (به عنوان افرادي که سرمايه انساني پيشرفته دارند) زماني اثربخش خواهد بود که آنها در شغل هاي دانش بر و صنايع دانش بنيان شاغل شوند ;١٩٩٨ ,Roy &Lavoie ) (٢٠٠٩ ,Johnston.
در جدول ٦ تأثير اکوسيستم هاي کسب و کار دانش بنيان ، کارآفريني دانش بنيان و نوآوري بر توسعه اشتغال دانش آموختگان آموزش عالي آزمون شده است .
نتايج آزمون فرضيه ٦ در اين رابطه نشان مي دهد که اين قابليت ها به واسطه اکوسيستم هاي کسب و کارهاي دانش بنيان ، نوآوري و کارآفريني دانش بنيان موجب توسعه ادآ مي شود.
Analyzing the impact of knowledge development ecosystem on national competitiveness: General model and policy applications for Iran.
Knowledge-based Development Economics, Institute for Higher Education Research and Planning, Publishing Department.