خلاصة:
کمبود امکانات رفاهی کودکان با عدم پیشرفت تحصیلی آنان در ارتباط مستقیم است. زمانی که والدین در تامین معیشت خانواده با مشکل مواجه شوند، کودکان نمی توانند پیشرفت مناسبی در تحصیل داشته باشند. لذا لازم است امکانات و شرایطی فراهم گردد که خانواده ها تامین اقتصادی شده تا کودکان آنان بتوانند به تحصیل بپردازند. در این مطالعه توصیفی مقایسه ای تعداد 100 کودک از موسسه مددکاری کودکان کار به روش سرشماری و همچنین 100 کودک عادی از 36 مدرسه پسرانه و30 مدرسه دخترانه که در دوره دوم دبستان (چهارم تا ششم) مشغول تحصیل بودند، از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گرداوری پرسشنامه اطلاعات دموگرافی و پرسشنامه استاندارد پیشرفت تحصیلی برنارد واینر بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بیشترین درصد کودکان عادی(53%) و کودکان کار(58%) دارای انگیزه پیشرفت تحصیلی متوسط بود. نتایج آزمون کروسکال والیس در ارتباط با مقایسه انگیزه پیشرفت تحصیلی در دو گروه دانش آموزان پسر کار و پسر عادی نشان داد که با سطح اطمینان 99 درصد انگیزه پیشرفت تحصیلی در دو گروه متفاوت است. همچنین آزمون کای- دو با سطح معنی داری 0.0001 نشان داد که از لحاظ رتبه بندی، انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر عادی بیشتر از انگیزه پیشرفت تحصیلی کودکان کار است. بعلاوه، نتایج آزمون کروسکال والیس در دو گروه دانش آموزان دختر کار و دختر عادی با سطح اطمینان 99 درصد و آزمون کای- دو با سطح معنی داری 0.0001 نشان داد که از لحاظ رتبه بندی، انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر عادی بیشتر از انگیزه پیشرفت تحصیلی کودکان کار است. مسائل اقتصادی یکی از ارکان اساسی زندگی خانوادگی است. اقتصاد در شئون علمی و اخلاقی، فرهنگی و تربیتی کودک نقش بزرگی ایفا می کند. بنابراین وضعیت معیشتی دانش آموزان و خانواده های آنان باید مدنظر برنامه ریزان و تصمیم گیرندگان قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
نتايج آزمون کروسکال واليس در ارتباط با مقايسه انگيزه پيشرفت تحصيلي در دو گروه دانش آموزان پسر کار و پسر عادي نشان داد که با سطح اطمينان ٩٩ درصد انگيزه پيشرفت تحصيلي در دو گروه متفاوت است .
در شرايط کرونا دانش آموزان براي ادامه تحصيل به اينترنت و گوشيهاي هوشمند نياز دارند، درحالي که بسياري از کودکان کار و خيابان از اين امکانات محروم بوده و اين محروميت نيز دليلي براي عدم امکان استفاده از آموزش هاي مجازي است ( ٢٠١٩,Thompson et al).
نتايج کلي جدول نشان مي دهد که بيشترين درصد کودکان عادي(٥٣%)و کودکان کار(٥٨%) داراي انگيزه پيشرفت تحصيلي متوسط بوده اند.
نتايج کلي جدول نشان مي دهد که بيشترين جنبه عاطفي درکودکان کار(٦٤%) و کودکان عادي (٦٣%)متوسط بوده et al 5 Schwinger است (جدول ١).
در اين رابطه سئو٦ و همکاران (٢٠١٨)در مطالعه خود تحت عنوان " آيا احساس عاطفي نسبت به دوستان به پيشرفت تحصيلي دانش اموز کمک مي کند يا مانع آن مي شود؟ پيش بيني ارزش ذاتي پيشرفت تحصيلي " دريافتند که کودکاني از خانواده هاي فقير سطح عاطفي پايين تري نسبت به کودکان عادي دارند،در اين تحقيق نيز نتايج نشان داد که کودکان کار در مقايسه با کودکان عادي ،سطح بالاي جنبه عاطفي انگيزه پيشرفت تحصيلي کمتري را تجربه کرده اند( Seo .
همچنين ١٦% کودکان کار و ١٢% کودکان عادي در سطح بالاي جنبه اجتناب انگيزه پيشرفت تحصيلي بوده اند.
بعلاوه ٨% کودکان کار و ٢% کودکان عادي داراي سطح بالايي از جنبه خطرجويي پيشرفت تحصيلي بوده اند.
School motivation, goal orientation and academic performance in secondary education students.