خلاصة:
بررسی و مطالعه ی مناسبات و روابط حاکم زنان و مردان در عصر معاصر، به یکی از مهمترین بحث های محافل لیبرالی و فمینستی در قلمروی حوزه های فرهنگی و اجتماعی مبدل شده است . از نظر فمینست ها، رسانه های جمعی و در راس آنها، سینما، از تقسیم کار جنسی حمایت می کنند و تلاش دارند، پایه های پوسیده مفاهیم زنانگی ١ و مردانگی ٢ را تقویت کنند. لورا مالوی، نظریه پرداز فمینیست سینما، در سال ١٩٧٥، با مقاله تابو شکن خود به نام "لذت بصری و سینمای روایی"، با بهره گیری از رویکرد روانکاوانه و پساساختارگرایانه لاکان ، اذعان کرد که سینمای کلاسیک روایی معاصر، تلاش بر تولید "نگاه خیره مردانه " دارد و زن فقط به مثابه ماده خام و منفعل ، برای نگاه فعال و خیره مرد است . مورین مرداک با نگاهی به مدل جوزف کمبل ، اسطوره شناس شهیر آمریکایی، "مرد محوری" جوزف کمبل در کتاب "قهرمان هزار چهره " را با انتشار کتاب "سفر قهرمان مونث (١٩٩٠)" به چالش می کشد و مدل اسطوره ای قهرمان زن را با توجه به خواسته ها و روابط زنانه زنان عصر جدید معرفی می کند. در این جستار، با محوریت روانکاوانه به نظریه فمینیستی، با تاکید بر دیدگاه لورا مالوی؛ و با نگاهی به فیلم "حاجی آقا، آکتور سینما (اوگانیانس )" و فیلم "کاغذ بی خط (ناصر تقوایی)"، خوانشی تحلیلی بر طرد ارزشهای سنتی زنانه با نگاهی به قهرمان زن سینمای روایی، با توجه به مدل اسطوره ای سفر قهرمان زن ، بر سینمای ایران خواهیم داشت .
The study of relationships between women and men in contemporary times has been a heated topic of discussions among liberal and feminist circles within the realm of cultural and social domains. From the viewpoint of feminists, the mass media, and on top of them, the cinema, support the traditional gender roles and endeavor to strengthen the decayed foundations of 'femininity' and 'masculinity' concepts. Laura Mulvey, a feminist film theorist, in her taboo-breaker essay entitled "Visual Pleasure and Narrative Cinema" published in 1975, using Lacan's psychoanalytic and post-structuralist viewpoints, argues that the contemporary classical narrative cinema attempts to depict the figure of the woman on screen, playing a passive and to-be-looked-at role, as an object of desire and the "Male Gaze".
Meanwhile, Maureen Murdock wrote "The Heroine’s Journey" (1990) as a response to Joseph Campbell’s model presented in "The Hero with a Thousand Faces", in which she developed a mythological heroine's model by exploring the desires and relationships of contemporary women.
This essay, with a psychoanalytic approach to feminism and an emphasis on Laura Mulvey's viewpoints, reviews two Iranian films entitled "Haji Agha, the Cinema Actor" (directed by Ovanes Ohanian) and "Unruled Paper" (Naser Taghva'i), aiming to present an analytical reading on the rejection of traditional feminine roles and values in the Iranian cinema, by focusing on the heroines' roles in the narrative cinema, based on the mythological model of The Heroine's Journey.
ملخص الجهاز:
سفر قهرمان زن و طرد ارزشهاي سنتي زنانه با خوانشي روانکاوانه - فمينستي به سينماي ايران با تاکيد بر ديدگاه لورا مالوي؛ مطالعه موردي: حاجي آقا، آکتور سينما (اوگانياس )، کاغذ بي خط (ناصر تقوايي ) پرويز اميني دانشجوي کارشناسي ارشد سينما، دانشگاه سوره چکيده بررسي و مطالعه ي مناسبات و روابط حاکم زنان و مردان در عصر معاصر، به يکي از مهمترين بحث هاي محافل ليبرالي و فمينستي در قلمروي حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي مبدل شده است .
در اين جستار، با محوريت روانکاوانه به نظريه فمينيستي، با تاکيد بر ديدگاه لورا مالوي؛ و با نگاهي به فيلم "حاجي آقا، آکتور سينما (اوگانيانس )" و فيلم "کاغذ بي خط (ناصر تقوايي)"، خوانشي تحليلي بر طرد ارزشهاي سنتي زنانه با نگاهي به قهرمان زن سينماي روايي، با توجه به مدل اسطوره اي سفر قهرمان زن ، بر سينماي ايران خواهيم داشت .
29 The Heroine’s Journey and The Rejection of Traditional Feminine Roles and Values In Iranian Cinema; A psychoanalytic-feminist perspective with an emphasis on Laura Mulvey's views Case Study: Haji Agha, the Cinema Actor (Ovanes Ohanian), Unruled Paper (Nāser Taghvā'i) Parviz Amini Master Student in Cinema, Soore University Abstract The study of relationships between women and men in contemporary times has been a heated topic of discussions among liberal and feminist circles within the realm of cultural and social domains.