خلاصة:
امروزه تنها راه دسترسی به سنت، روایات هستند. اما موانع متعددی پیمودن این راه را دشوار ساختهاند. یکی از این موانع، احادیث جعلی هستند. بخشی از این احادیث در راستای فضیلتتراشی برای عدهای ساخته شدهاند. چنین احادیثی سبب میشوند عدهای که شایسته پیروی نیستند، پیروی شوند و در مقابل، آنان که شایسته این امرند، کنار زده شده و نادیده گرفته شوند. از اینرو نقد این احادیث و نشاندادن سره آنها از ناسره از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچند دانشمندان مسلمان بسیاری از این احادیث را مورد نقد و بررسی قرار دادهاند، اما هیچکدام تاکنون یک الگوی عملی برای نقد این احادیث ارائه نکردهاند. از اینرو بر آن شدیم در این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی عملکرد علامه امینی در نقد درونی فضائل ادعا شده برای ابوبکر را مورد تجزیهوتحلیل قرار دهیم تا مبانی و روشهای نقد این دسته از اخبار، شناسایی، استخراج و طبقهبندی شود؛ علامه در نقد این روایات از معیارهای مختلفی بهویژه نقد درونی استفاده نموده و نشان داده فضائل ادعاشده یا اصلا فضیلت نیستند و یا اگر هستند، بخاطر مشکلات متعددی همچون مخالفت با قرآن، عقل، علم قطعی، شریعت اسلامی، وجدان آدمی، تجربه و ... قابل اثبات نمیباشند.
Today, the only way to access tradition is through narrations. But many
obstacles have made it difficult to walk this path. One of these obstacles
is fake hadiths. Some of these hadiths have been made in order to create
virtue for some people. Such hadiths cause those who do not deserve
to be followed to be followed, and in return, those who are worthy
to be followed are left out. Therefore, it is very important to criticize
these hadiths and separate the correct hadiths from the weak ones. So
far, many scholars have reviewed and criticized the hadiths of virtues,
but none of them has provided a practical model for criticizing these
hadiths. Therefore, in this article, we want to study the performance of
Allama Amini in the critique of the text of the hadiths in which virtues
for Abu Bakr are mentioned in Al-Ghadir book. The aim is to identify,
extract and classify the basics and methods of critique of this category
of hadiths. Amini has used different criteria in criticizing the text of
these narrations. He has shown that some of the alleged virtues for Abu
Bakr are not a privilege for him at all. Although some other virtues are
a privilege for him, they cannot be proved due to various problems such as
opposition to the Qur’an, reason, definite science, Islamic jurisprudence,
human conscience, experience, and so on.