خلاصة:
وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی فروان بدلایلی چون: نبود زیر ساخت صنعتی، توسعه نامتوزان، سیاستهای اقتصادی ناکارآمد و نبود زمینهای حاصلخیز باعث روی آوری زیادی از ساکنین روستاهای مناطق مرزی کردستان به تجارت مرزی خصوصا در شکل کولبری شده است. این امر پیامدهای فرهنگی مختلفی از جهات منفی به بار آورده است. یکی از حوزههای فرهنگی که بشدت تحت تاثیر مراودات مرزی قرار گرفته، تحصیلات است. لذا معنا کاوی و تحلیل دیدگاه و تجربه مردم روستاهای مرزی شهرستان بانه و مریوان در خصوص مراودات مرزی و پیامدهای آن در زندگی تحصیلی دانشآموزان آن منطقه هدف اصلی مقاله است. به اقتضای اهداف، روش آمیخته انتخاب شده است. یافتهها با تکنیک پرسشنامه، مصاحبه عمیق فردی و گروهی و همچنین مشاهده جمعآوری گردیده است. در بخش کمی تعداد 380 نفر از دانشآموزان با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در بخش کیفی با توجه به نوع موضوع، با 38 نفر مصاحبه فرد یو گروه یانجام شد. یافتهها نشان از آن دارد که سازوکار مراودات مرزی بر تحصیلات جوانان با مواردی چون: دگرگونی میدان و عادتوارهها- قاچاق به مثابه کنش فرهنگی- گسیختگی هویت تحصیلی- احاطه ذهنیات ترک تحصیل- استحاله ارزشی تایید- افت تحصیلی قابل تحلیل است. نتایج در بخش کمی حاکی از آنست که مراودات مرزی(رسمی_غیررسمی) بر هر سه بعد اشتیاق تحصیلی (رفتاری، عاطفی و شناختی) اثر منفی گذاشته است. بدین معنا که دانشآموزان هرچه بیشتر درگیر مسایل اقتصادی باشند، انگیزه و اشتیاق آنها برای یادگیری و مشارکت فعال در مدرسه و کلاس کم تر بوده و نسبت به انجام تکالیف محوله خود بیاعتنا خواهند بود.
The main purpose of this article is to explore the perspective and experience of the people of the border villages of Baneh and Marivan city regarding trade and trafficking and its consequences in the educational life and academic enthusiasm of the students of that region.Method: Depending on the purpose, the combined method is selected. The findings were compiled using a questionnaire technique, in-depth individual and group interviews, as well as observation. In a small section, 380 students were selected by random sampling. Results: In the qualitative section, 44 concepts are formulated under 6 categories. The findings show that the mechanism of trafficking in youth education can be analyzed with such things as: change of field and habituation -smuggling as a cultural act -disruption of educational identity- encirclement of educational withdrawal -value-added transformation- academic failure. The results show that smuggling of goods and cross-border trade has a negative effect on all three dimensions of academic enthusiasm (behavioral, emotional and cognitive). This means that students will have no incentive to learn if they are too involved in economics, and will not be actively involved in school and classroom, and will be reluctant to do certain tasks.
ملخص الجهاز:
اين کمي (1391) مرزي در شهرهاي نتايج نشان داد که بين اشتغال به کار و ميزان انگيزه پيشرفت دانش مريوان و بانه بر وضعيت آموزان رابطه معکوس وجود دارد تحصيلي دانش آموزان براي ادامه تحصيل استحاله ارزشي و هنجاري (اجتناب از تقديرگرايي، گرايش بر غلبه بر طبيعت ، گرايش به رفاه ، عقل گرايي، اتکا بر مدرنيته و ظاهرش ، گرايش به مظاهر مادي زندگي و غيره )، سوژه شدن بدن /ابژه شدن طبيعت (عادي شدن مرگ ، کاهش جمعيت ، تنظيم خانواده ، افزايش مرگ و تصادفات ، اهميت يافتن جنس و اصول بهداشتي و قادرزاده و مطالعه کيفي پيامدهاي کيفي غيره )، ابزاري شدن ارتباطات اجتماعي (توريسم تجاري، قادري فرهنگي تجارت مرزي (قوم نگاري) دگرگوني تعاملات والدين و فرزندان ، زوال احترام در ارتباطات (١٣٩١) در شهرستان مريوان اجتماعي، تعاملات اداري آکنده از فساد، خويشاوند گرايي و غيره )، اصالت زدايي از دانش (تحصيل به مثابه منبع آتي امرارمعاش ، آموزش وپرورش مدرن ، افت تحصيلي، آينده مبهم تحصيل ، کاهش محدوديت هاي جنسيتي براي تحصيل دختران ، اهميت يافتن کلاس هاي زبان و کنکور).
در کل اقتصاد مناطق مرزي ميتواند نقشي بزرگ در ترقي و پيشرفت توسعه اقتصادي نواحي مرزي، بهبود استانداردهاي زندگي مردم ، کاهش فقر، توزيع مناسب درآمد، ايجاد روابط دوستي و آشنايي بيشتر، تسريع همکاري هاي بيشتر بين نواحي مرزي داشته باشند (١٤٥ ,٢٠٠٤ ,Chandoevwit) اما آنچه مهم و در اين تحقيق در بعد نظري مورد تأکيد قرار گرفته است و به عنوان عينک نظري استفاده گرديده است پيامدهاي منفي اين بازارچه ها بر کسب وکارهاي ناامن به طور فرض قاچاق و به دنبال آن پيامدهاي فرهنگي با تأکيد بر حوزه تحصيل و آموزش است .