خلاصة:
نقش رسانهها، در تأثیر بر افکار عمومی و وجود شکاف میان واقعیت و آنچه در رسانهها نمایش داده میشود، موجب شده تلاشهای گستردهای برای توصیف، تبیین و ارزیابی نحوة بازنمایی پدیدهها و گروههای خاص در رسانههای مختلف، صورت پذیرد؛ این امر، یکی از موضوعهای اساسی در تحلیل محتوای رسانهها بهشمار میرود. شرقشناسی ادوارد سعید و به دنبال آن پژوهشهای متعددی که بهمنظور ارزیابی نحوة بازنمایی شرق در متون و رسانههای غربی، انجام شده، نشان میدهد در این رسانهها، شرق، دیگری فرودست غرب به نمایش درآمده است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل بازنمایی شرق و غرب در تصاویر روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک از نخستین شمارة آن تا پایان سال 2000 بود و در این راستا، تمام شمارههای این نشریه، در طول این 112 سال که دارای تصویر روی جلد بود، مورد تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که در این نشریه، شرق با موجودیت زنانه، کودکی و سالمندی، احساسات و خرافات، فقر، سنت و فعالیتهای آیینی و اقتصادی سطح پایین، همراه شده، این در حالی است که غرب با موجودیت مردانه، جوانی، منطق، فناوری، ثروت، مدرن و فعالیتهای تفریحی و علمی، به تصویر کشیده شده است. بر اساس مضامین غالب حاصل از این یافتهها، این غرب ساختیافته و رشدیافته است که شرق بیهدف، خسته و رشدنایافته را کنترل میکند. با وجود این و اگرچه نتایج نشان میدهد که رویکرد اساسی این نشریه همچنان شرقشناسی است؛ اما مقایسة تصاویر در دورههای مختلف آن، نشاندهندة رخ دادن تغییراتی در نحوة بازنمایی شرق در این مجله است. به این ترتیب که مشروعیتبخشی به تسلط غرب بر شرق در دورههای نخست، با نمایش برتری ذاتی و ماهوی غرب همراه بوده که در دورههای بعدی به پذیرش امکان تحول و توسعه در شرق به شرط انتقال فرهنگ و فناوری از غرب، تبدیل شده است.
The purpose of this study was to analyze the representation of East and West in the cover images of National Geographic Magazine from its first issue until the end of 2000, and in this regard, all editions of this journal, during these 112 years that have had a cover image, have been analyzed and a total of 501 images have been analyzed by qualitative content analysis. The results of the research indicate that the main approach of this magazine has been to emphasize the progress and civilization of the West against the backwardness of the East. Also in this magazine, the East is associated with history, the femininity, childhood and old age, emotions, spirituality, poverty, tradition, and low-level ritual and economic activities, while the West is associated with civilization, masculinity, youth, logic, technology, wealth, modern and recreational and scientific activities. The results show that the Orientalist background of this journal has not disappeared over time. Rather, these stereotypes have been revived and strengthened in a new way.Today, the same colonial views of the past are seen with a more ornate appearance in which some old elements have been removed and new elements have been added. Thus, the legitimation of Western domination of the East in the earlier periods, with the demonstration of the inherent and essential superiority of the West, and in later periods by accepting the possibility of change and development in the East, provided the transfer of culture and technology from the West
ملخص الجهاز:
پژوهشهای بعدی، وجود چنین کلیشههایی را در رسانههای غربی و بهویژه هالیوود، تأیید کرده و نشان داده رسانههای غربی، یکی از منابع اصلی بازتولید و اشاعة گفتمان شرقشناسی و انگارهسازیهای منفی از شرق بودها > در این راستا، پژوهش حاضر، به دنبال آن است که نحوة بازنمایی شرق را، در مجلة نشنال جئوگرافیک از نخستین شماره تا پایان سال 2000 مورد مطالعه قرار دهد.
برای نمو 4 e"/>e"/>، نشان داده مردان آفریقایی ـ آمریکایی در رسانهها، افرادی خشن و خطرناک و تهدیدکنندة امنیت معرفی شدهاند (پرسه، 1998: 4 > اگرچه به دلیل گستردگی موضوع و تحقیقهای متعدد انجامشده در زمینة بازنمایی شرق، نمیتوان نتایج تمام تحقیقها را در نظر گرفت؛ اما در یک جمعبندی و با توجه به تشابه و تکرار بسیاری از تحقیقهایی که مرور شد، میتوان این ویژگیها را، کلیشههای رایج رسانههای Fürsich Ebo Walker & Rasamimanana Perse در بازنمایی از شرق مطرح کرد: وابستگی به غرب، عقبماندگی، بیبهره از فناوری (لوتز و کالینز، 1993؛ والکر و رسامیمانانا؛ 1993؛ سعید، 1377؛ ترنر، 1383؛ گیویان و سروی زرگر، 1388؛ بیچرانلو، 1389)؛ وحشی، خطرناک و جنگطلب بودن (پرسه، 1998؛ سعید، 1377؛ گیویان و سروی زرگر، 1388؛ بیچرانلو، 1389؛ نادری و همکاران، 1393)؛ شهوتپرستی و هرزگی (سعید، 1377؛ ترنر، 1383؛ نادری و همکاران، 1393)؛ ضد دموکراتیک، استبدادی، مردسالاری (سعید، 1377؛ ترنر، 1383؛ نادری و همکاران، 1393)؛ داشتن موجودیتی زنانه (ترنر، 1383)؛ هماهنگ با طبیعت و دارای پوشش کمتر (لوتز و کالینز، 1993؛ سعید، 1377؛ ترنر، 1383)؛ معنوی، مرموز و عجیب (لوتز و کالینز، 1993؛ سعید، 1377؛ بیچرانلو، 1391)؛ ترسو و بزدل (گیویان و سروی زرگر، 1388؛ نادری و همکاران، 1393)؛ زشتی و کریهالمنظر بودن (نادری و همکاران، 1393).