خلاصة:
یکی از مهمترین چالشهای پیش روی آموزش، توسعه سلامت دانش آموزان و ایجاد حس دلبستگی به فضای آموزشی در آنهاست که منتج به افزایش کیفیت آموزش و تربیت خواهد شد. معماری به عنوان ظرف رفتار آدمی تاثیر به سزایی در این امر دارد. بر اساس مطالعات سلامت روان و علوم روانشناسی محیط، دانش آموزان در برخورد با برخی فضاهای آموزشی سریعاً احساس نزدیکی عاطفی دارند؛ و در برخی دیگر احساس غربت می کنند.. در این نوشتار با تاکید بر ضرورت دلبستگی به مکان در طراحی مدارس، این پرسش مطرح است؛ که آیا بازشناسی طرح واره های فرهنگی در ناخودآگاه جمعی دانش آموزان و جهت دهی به طراحی معماری مدارس می توان سلامت روان دانش آموزان را افزایش داده و حس دلبستگی به مکان های آموزشی را ارتقا داد؟ روش تحقیق در این پژوهش کیفی و تحلیلی-توصیفی است که در ابتدا مطالب به صورت کتابخانه ای و اسنادی در حوزه روانشناسی و شناخت ناخودآگاه و مراحل ادراک و شناخت توسط آن در ذهن انسان جمع آوری شده و سپس به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.در این نوشتار با نگاهی بر مقوله ناخودآگاه در حوزه سلامت روان و معماری و تحلیل طرح واره های ناخودآگاه جمعی، بر بررسی مکانیزم تاثیر آن بر نحوه شناخت و معنایابی توسط دانش آموزان تاکید می کند که در صورتی که در مرحله معنایابی فضا از طرحواره های ناخودآگاه جمعی کمک گرفته شود می تواند مرحله شناخت منتج به ارتقاء دلبستگی به مکان به درستی اتفاق بیفتند.
One of the most important challenges facing education is to develop students' health and create a sense of attachment to the educational environment in them, which will lead to an increase in the quality of education and training. Architecture as a container of human behavior has a great impact on this matter. The organs of the building and the relationships that govern them are effective in the process of understanding, recognizing and then the way people respond to the environment. According to studies of mental health and environmental psychology, students quickly feel emotionally uncomfortable when dealing with certain educational spaces and feel homesick. People enter the attachment process faster with places in harmony with subconscious schemas. In this article, emphasizing the need for attachment to place in school design, this question is raised, recognizing cultural schemas in the collective subconscious of students and orienting them to design school architecture can increase students' mental health and promote a sense of attachment to educational places? The research method in this research is qualitative and analytical-descriptive. At first, the materials were collected in the form of library study, collect documents in the field of psychology and unconscious cognition and the stages of perception and cognition by it in the human mind, and then analyzed analytically. As a result, examining how students perceive space is effective in creating qualities such as "familiarity" and "identity." In this article, by looking at the category of the unconscious in the field of mental health and architecture and analyzing the collective unconscious schemas, it emphasizes the mechanism of its effect on how students recognize and interpret semantics. Collective help can help the cognition stage lead to the promotion of attachment to the place properly.
ملخص الجهاز:
که در ابتدا، متون و منابع و نظریات اصلی در زمینه دلبستگی به محیط به خصوص دلبستگی به مدارس بررسی و تحلیل شده ، به روش استقرا سعی در استخراج مضامین و محتواهای پنهانی آن و ارائه مدلی در زمینه تامین سلامث روان دانش آموزان و دلبستگی با محیط مدرسه و معنایابی مکان از دیدگاه کهن الگوهای جمعی نماید.
Evaluation of the effect of place scale on the level of attachment in the three scales of house, neighborhood and city studied in Shiraz, Fine Arts, Architecture and Urban Planning, 23(3:95-10) [Persian] 20 13 / 21 Korpela, K.
Examining the process of attachment to place in urban studies with a cognitive psychology approach, New Cognitive Sciences Quarterly, (2017), No. 1, pp.
22 15 / 21 Designing a model for the development of students' mental health in the design of schools in order to promote attachment to the place (based on collective unconscious patterns) Elham Parvizi1, Zahra Sadat Ardestani2*, Farhad Balash 3 Abstract The mental health of students in schools is one of the most important factors; which can be directly effective in the quality of education.
And the result is that recognizing cultural schemas in the collective unconscious of students and directing the architectural design of schools can be important factors in creating attachment to educational places in students.
Keywords: mental health, place attachment, educational space design, schema, collective unconscious.