خلاصة:
بررسی نظریات دربارهی نئورئالیسم نشان میدهد که این مکتب از حیث فرم مورد بررسی قرار گرفته و مبنای تفاوت آن را در نگرش فرمی متفاوت نسبت به دیگر اشکال سینما قرار داده است. همچنین دیدگاه هستیشناسی دلوز که نسبت این سینما با واقعیت و حرکت به سوی واقعیتر بودن را مبنا قرار میدهند را هم نباید فراموش کرد. پرسش اصلی در اینجا چرایی رفتن به سوی واقعیت است. آنچه باعث شکلگیری چنین سینمایی میشود، سینمای پیش از نئورئالیسم است، یعنی دوران فاشیسم و سینمای فاشیسم که انسان را از موجودیت اخلاقی خودش دور کرده بود و محدود شدن به محور قدرت و نفی فردیت انسان و به جای آن قرار دادن جمعیت تابع و یکیشده را همارز مفهوم ملیگرایی قرار داده بود. اما شکست حاکمیت در جنگ به هنرمندان ایتالیا نشان داد که وقتی اخلاقیات لگدمال شود، فاجعهای عظیم رخ میدهد. سینماگران ایتالیا به این ادراک رسیدند که بایستی به جامعه یادآور شوند که انسان اگر موجودیت اخلاقیاش را کنار بگذارد و تعهدی به آن نداشته باشد، تبدیل به یک موجود خطرناک میشود. از این حیث فیلم نئورئالیستی فیلمی متعهد است که فراتر از سرگرمی و فرم متفاوت سعی دارد مخاطب را نیز متعهد سازد. از دل چنین دیدگاهی که به اخلاقیات و تعهد تأکید دارد، به وجود آمدن فرم تنها از دریچهی نشان دادن واقعیت به دست میآید و مابقی تکنیکهای فرمی مانند نماهای بلند، داستانهای ساده و شخصیتهایی که از دل جامعه بیرون میآید، در راستای این است که انسان به عنوان موجود اجتماعی باید متعهد باشد.
Examining the theories about neorealism shows that this school has always been examined in terms of form and the basis of its difference has focused on a different formal attitude compared to other forms of cinema. Also, we should not forget Deleuze's ontological view and those of others, which are clearly based on the relationship between this cinema and reality as well as moving towards being more real.However, the main question here focuses on the whyness of moving to reality. What causes the formation of such cinema is the era before this cinema and the cinema before neorealism, that is, the era of fascism and the cinema of fascism.The cinema of fascism had distanced man from his own moral existence and equivalized being limited to power and denying human individuality replaced with a subordinated and unified population to the concept of nationalism.However, the failure of the government and the disasters caused by the war showed the Italian artists that when morality is trampled and individual rights are ignored, great disasters occur. Italian cinematographers came to the realization that they should remind the society that if man abandons his moral existence, he will become a dangerous being.Therefore, from such a point of view that emphasizes ethics and commitment, the emergence of form can only be achieved through the lens of showing reality, and the rest of formal techniques are aimed at introducing humans as social beings, ethical and committed.