خلاصة:
خوانایی گزارش ابزاری مهم برای ارتباط موثر شرکتها با استفاده کنندگان اطلاعات شرکت محسوب میشود. با توجه به اهمیت خوانایی گزارش و پیامدهای مالی آن، اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ با هدف بررسی تأثیر خوانایی گزارش مالی بر اعتبار تجاری با تأکید بر نقش توانایی مدیریت در ﺷﺮﻛتﻫﺎی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان انجام شده است. کشف ارتباط بین خوانایی گزارش مالی بر سیاستهای مالی و اعتباری شرکتها و تاثیر تواناییهای مدیریت بر میزان ارتباط بین آنها نوآوری این پژوهش میباشد. نمونه پژوهش شامل دادهﻫﺎی 142 ﺷﺮﻛﺖ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪﺷﺪه در ﺑﻮرس اوراق ﺑﻬﺎدار ﺗﻬﺮان، در دوره زﻣﺎﻧﻲ 1389 تا 1398میباشد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از ﻣﺪلﻫﺎی رﮔﺮﺳﻴﻮن ﭼﻨﺪ متغیره با دادههای تابلویی استفاده شده اﺳﺖ. برای سنجش خوانایی از دو شاخص فوگ و طول متن و برای سنجش توانایی مدیریت از مدل دمرجان و همکاران (2012) استفاده شد. نتایج حاصل شده نشان میدهد که خوانایی گزارش مالی با اعتبار تجاری ارتباط مستقیم معنی دار دارد. به عبارتی، شرکتهایی که گزارشهای مالی خواناتری دارند اعتبار تجاری بیشتری از تامین کنندگان دریافت میکنند. تجزیه تحلیل اضافی نشان میدهد که توانایی مدیریت، ارتباط مثبت خوانایی و اعتبار تجاری را تعدیل و تقویت میکند.
T Readability is an important tool for effective communication with company information users. Given the importance of readability reporting and financial consequences, this study aimed to investigate the effect of readability financial reporting on credit with emphasis on the role of management ability in listed companies in Tehran stock exchange. The sample consisted of all firms listed in Tehran stock exchange (tse) during the period 2009 - 2019 to test the hypothesis of research hypotheses using multivariate regression with panel data.To measure the readability of the two index FUG and the LENGTH of the text and to measure management ability, Demarjan et al. (2012) model was used. The results show that the readability of the financial report has a significant direct relationship with business credit and a significant negative relationship with cash retention. In other words, companies with more readable financial statements receive more business credit from suppliers. Additional analysis shows that management ability modulates and strengthens the positive relationship between readability and business credibility.
ملخص الجهاز:
همچنين پژوهش هاي اخير نشان داده است که کيفيت گزارشگري مالي و کيفيت افشا تعيين کننده ميزان اعتبار تجاري هستند (چن و همکاران ٩، ٢٠١٧ ؛ افلاطوني و نعمتي، ١٣٩٧) مطابق با پژوهش آيمن و همکاران (٢٠١٨) خوانايي گزارش از طريق افزايش کيفيت کلي افشا، کاهش عدم تقارن اطلاعاتي را در پي دارد، و مساله خطر اخلاقي و گزينش انتظار ميرود خوانايي گزارش هاي سالانه در شرکت هاي نادرست را کاهش ميدهد.
مطالعات موجود نشان مي دهد که گزارش ها ي سالانه کم تر خوانا و پيچيده منجر به افزايش عدم تقارن اطلاعاتي شده (لي٩ ،٢٠٠٨ ) و هزينه نمايندگي بيشتري را تحميل ميکند ( جين ١ و 1 textual 2 Loughran , MCDonald 3 Ertugrul et all 4 Bonsall & Miller 5 Lehavy & Merkley 6 Biddle 7 Rennekamp 8 Asay 9 Li همکاران ، ٢٠١٨ ؛ نوروزي و همکاران ، ١٣٩٩) و افزايش عدم تقارن اطلاعاتي وهزينه نمايندگي موجب ابهام اضافي و افزايش هزينه پردازش اطلاعات براي ذينفعان خارجي شرکت ميشود، بنابراين هزينه سرمايه افزايش مي يابد.
با شاخصي از کيفيت پايين سود و سطح بالاي عدم تقارن توجه به اينکه سطح پاييني از خوانايي 1 Smith 2 Ferris 3 Andrieu et al اطلاعاتي است (لي ، ٢٠٠٨)، شرکت ها با گزارش هاي مالي کم تر خوانا ، ممکن است شانس کمتري براي کسب اعتبار تجاري از تامين کنندگان داشته باشند.