خلاصة:
مقدمه: اختلال در روابط دلبستگی با ایجاد اضطراب فراگیر و بیاعتمادی در کودک میتواند به اختلالهای روانشناختی بیانجامد. این پژوهش با هدف "تبیین اثربخشی بازی درمانی تعاملی با مدل تراپلی بر اضطراب کودکان با آسیبهای دلبستگی" انجام گرفت.
روش: روش تحقیق در این پژوهش آزمایشی با طرح تکآزمودنی از نوع ABبود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با آسیبهای دلبستگی 5 تا 8 سال بود که در سال 1400- 1399 در مراکز روانشناسی شهر تهران حضور داشتند. از بین آنها تعداد 3 کودک (دو پسر و یک دختر) بر اساس ملاکهای ورود و خروج و به شیوه نمونهگیری در دسترس گزینش شدند. مداخله تراپلی برای هر کودک در 21 جلسه اجرا گردید. ابزارهای پژوهش شامل فرم روش تعاملی مارشاک 2018 (MIM)، مقیاس اضطراب کودکان اسپنس 1997 (CD-RIS) و چک لیست رفتاری تراپلی (محقق ساخته) بود. تحلیل دیداری دادهها در دو سطح درونموقعیتی و بینموقعیتی بر اساس سه شاخص سطح یا طراز، روند و تغییرپذیری انجام گرفت.
نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که مداخله تراپلی بصورت معناداری باعث کاهش اضطراب کودک با آسیبهای دلبستگی میشود (05/0P<).
بحث و نتیجه گیری: مطابق با یافتههای پژوهش اثربخشی مداخله تراپلی بر روی کاهش اضطراب کودک با آسیبهای دلبستگی به تایید رسید. بنابراین، این روش را میتوان به عنوان یکی از درمانهای مفید و کاربردی برای این کودکان درنظر گرفت.
Introduction: Disorder in attachment relationships can lead to psychological disorders by creating general anxiety and distrust in child. The aim of this research was to explain the effectiveness of interactive play therapy with the theraplay model on anxiety of children with attachment pathologies. Method: Research method in this study was the experiment with a single-case design of type an AB. The study population consisted of all children with attachment pathologies aged 5 to 8 years that attended psychological centers in Tehran in the year 2020-2021. Among them, 3 children (two boys and one girl) were selected based on inclusion and exclusion criteria and by available sampling. Trapley intervention was performed for each child in 21 sessions. The research instrument was the Marschak Interaction Method 2018 (MIM), Spence Children Anxiety Scale 1997 (SCAS) and the Theraplay Behavioral Checklist (Made by a researcher). Data were analysed using visual analysis at both within-condition and between-condition levels based on three indicators of level, trend and stability. Result: The findings showed that the theraplay intervention significantly reduces the anxiety of child with attachment pathologies (PDiscussion and conclusion: According to the findings of the research has been confirmed the effectiveness of theraplay intervention on reducing the anxiety of child with attachment pathologies. Therefore, this method can be considered as one of the useful and applicational treatments for these children.