خلاصة:
مدیریت ساماندهی جرم،شیوهاینویندرکاهش وکنترل بزهکاری است که ازطریق شناسایی موقعیتهای دارای خطربزهکاری ،تقویت ،نظارت وبالابردنهزینۀارتکابجرم،خطرارتکابجرمرامدیریتمینماید. در نظام الهی اسلام که بر اساس توحید و خدا محوری شکل گرفته ، قرآن به عنوان یک کتاب مقدس برنامه هایی برای سعادت انسان درنظرگرفته است که وی را در بالاترین جایگاه قرار میدهد . یکی از این برنامه ها تبیین مدیریت زندگی انسان در اجتماع است که راه سعادت را نشان و عوامل انحراف و موانع رشد را تبیین میکند . در حقوق اسلامی و منابع فقهی ، از سویی ما را به راهکارهایی برای عدم ارتکاب جرم و گناه رهنمون می سازد و از سویی دیگر مهمترین و اصلی ترین منبع تعلیم و تربیت بوده و روشهایی جهت عدم ارتکاب جرم و گناه ارائه ، ارزیابی و تحلیل می نماید . به هر ترتیب ،درمبانی فقهی، مدیریتجامعه و خود در راستای عدمارتکابجرم « گناه » تحتعنوانساماندهیجرم ، که شاکله وجودی نظام اسلامی را شکل می دهد ، بهترین راهگشا برای صیانت از وقوع جرم و گناه میباشد . در این مقاله به دنبال آن هستیم که بعضی روشهای نهادینهکردن این نوع مدیریت عدم ارتکاب جرم « گناه » تحت عنوان ساماندهی جرم را ازمنظر ایات و روایات تبیین نمائیم .
Crime system management is an innovative method of crime control that manages the risk of crime by identifying crime risk situations, strengthening, monitoring and increasing the cost of crime. In the divine system of Islam, which is based on monotheism and God-centeredness, the Qur'an as a holy book has plans for the happiness of man, which places him in the highest position. One of these programs is the explanation of the management of human life in society, which shows the way to happiness and explains the factors of deviation and obstacles to growth. In Islamic law and jurisprudence sources, on the one hand, it guides us to solutions for not committing crime and sin, and on the other hand, it is the most important and main source of education and provides, evaluates and analyzes methods for not committing crime and sin. . In any case, on the basis of jurisprudence, management of society and itself in the direction of non-commitment of the crime of "sin" under the title of the system of "sin", which forms the existential structure of the Islamic system, is the best way to protect against the occurrence of crime and sin. In this article, we seek to explain some methods of institutionalizing this type of management of the crime of "sin" under the name of the crime system from the point of view of verses and traditions.
ملخص الجهاز:
اين نهاد مهم ، همچنين از مهم ترين تدابيري اسـت که در اسـلام براي مشـارکت عمومي مردم در امر مديريت سـاماندهي جرم ، بر اسـاس انديشـه کنترل اجتماعي و نظارت افراد در سـطح جامعه ، نسـبت به عملکرد يکديگر در جهت رعايت هنجارها تدارک ديده شـده اسـت .
نظـارت و مراقـبت اعضــاي خانواده بر عملکرد يکديگر خصوصاً کنترل والدين بر رفتار فرزندان ، به صراحت در قرآن کريم مورد تأکيد است ، چنانچه اين نظارت و کنترل نهادي ، هم رتبه و هم رديف نظارت و کنترل شخصي هر فرد بر عملکرد خويش برشـمرده شـده اسـت و اين آيۀ شـريفۀ « يا ايهاالذين آمنوا قوا انفسـکم و اهليکم نارا وقودها الناس و الحجاره »١٨« اي کسـاني که ايمان آورده ايد ، خود و خانواده خويش را از آتشـي که هيزم آن ، انسـان ها و ســنگ اســت ، نگه داريد » مورد تاکيد قرار گرفته شــده اســت و در مورد تفســير اين آيه ، بيان شــده که نگهداري و صـيانت از خويشـتن ، با ترک معاصـي و عدم تسـليم در برابر شـهوات سـرکش حاصـل مي شـود و حفظ و صــيانت اعضــاي خانواده ، با تعلّم و تربيت و امر به معروف و نهي از منکر آنها و فراهم ســاختن محيطي ـپاک و خـالي از هرگوـنه آلودگي ، در فضــاي خـاـنه و خـانواده ـتأمين مي گردد .