خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیرآمـوزش مهارتهای حرفه ای معلم بر پایه الگوی گوردون برخودباوری و انگیزه پیشرفت دانـش آمـوزان دختر پایه ششم ابتدایی بوده است. روش تحقیق در این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون اسـت . جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه ی معلمان و دانش آموزان دختر شهر خرمشهر در سال تحصیلی 1401-1400 بود. حجم نمونه شامل 40 نفر دانش آموزان دختر پایه ششم و 4 معلم آنها بوده است که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری به کار رفته در این پژوهش شامل پرسشــنامه خودباوری آزادی (1389) و پرسشنامه انگیزه پیشرفت برنارد واینر(1978) بوده است.ابتدا از دانش آموزان 4 کلاس پایه ششم پیش آزمون خودباوری و انگیزه پیشرفت گرفته شدسپس از بـین ایـن افـراد ، 40 دانـش آمـوز کـه نمـره کسـب شـده آن هـا پایین تر از همــه بــود، بــه طــورتصــادفی در دو گــروه آزمــایش و کنتــرل جایگزین شـدند پـس از آمــوزش مهارتهای حرفه ای معلم برپایه الگوی گوردون بــه معلمــان گــروه آزمــایش( در طــی 12جلسه 45 دقیقهای) از آزمـودنی هـا پـس آزمـون بـه عمـل آمـد. به منظورتجزیه و تحلیل داده ها در بخش روشهای آمارتوصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش استنباطی از تحلیل کوواریانس با SPSS 23 استفاده شد .نتایج به دست آمده نشان داد که میزان خودباوری و انگیزه پیشرفت در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بیشتر و تفاوت بین میانگینهای آنها معنادار است. بنابراین آموزش مهارتهای حرفه ای معلم برپایه الگوی گوردون بــه معلمــان بر خودباوری و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر پایه ششم تاثیر معناداری داشته است.. بنابراین آموزش مهارتهای حرفه ای بر پایه الگوی گوردون به دلیل استفاده از فنونی مانند افزایش « زمان تدریس، یادگیری» ، بهبود کیفیت رابطه ی معلم – شاگردی، ایجاد «تعاریف عملی» برای مفروضاتی مثل« احترام به خواسته های دانش آموزان»،« تعلیم و تربیت موثر»، «جو کلاس» «آزادی یادگیری» « تعلیم و تربیت انسانی» « معلم به عنوان شخص مرجع»، «ایجاد ارتباط دو جانبه »، خودباوری و انگیزه پیشرفت دانش آموزان را بهبود بخشیده است.
ملخص الجهاز:
اثر بخشي آموزش مهارتهاي حرفه اي معلم بر پايه ي الگوي گوردون بر خودباوري و انگيزه پيشرفت دانش آموزان ابتدايي فاطمه فاخري ١ ، مينو طباطبايي 2 ۱ دانشجوي کارشناسي ارشد برنامه ريزي درسي، گروه علوم انساني، دانشگاه پيام نور، اصفهان ( نويسنده مسئول ) ۲ استاديار گروه علوم تربيتي و روانشناسي، دانشگاه پيام نور، تهران چکيده هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي تاثيرآم-وزش مهارتهاي حرفه اي معلم بر پايه الگوي گوردون برخودباوري و انگيزه پيشرفث دان-ش آم-وزان دختر پايه ششم ابتدايي بوده اسث .
بنابراين آموزش مهارتهاي حرفه اي بر پايه الگوي گوردون به دليل استفاده از فنوني مانند افزايش « زمان تدريس ، يادگيري » ، بهبود کيفيث رابطه ي معلم – شاگردي، ايجاد «تعاريف عملي» براي مفروضاتي مثل « احترام به خواسته هاي دانش آموزان »،« تعليم و تربيث موثر»، «جو کلاس» «آزادي يادگيري» « تعليم و تربيث انساني» « معلم به عنوان شخص مرجع »، «ايجاد ارتباط دو جانبه »، خودباوري و انگيزه پيشرفث دانش آموزان را بهبود بخشيده اسث .
بنابراين از آنجا که کليد اصلي آموزش و پرورش در دسث معلمان اسث ، به کار گمردن تواناترين و شايسته ترين افراد براي حرفه ي معلمي از مهم ترين موضوعاث اسث [٦] شايان ذکر اسث که با توجه به تحقيقاث صلاحيث هاي حرفه اي معلم مي تواند بر متغيرهاي بسياري تاثير گذار باشد که از جمله آنها ميتوان به دو متغير مهم خودباوري و انگيزه پيشرفث دانش آموزان اشاره کرد[٨-٧].
يافته هاي پژوهش حاضر نشان دادکه آموزش مهارتهاي حرفه اي معلم بر پايه الگوي گوردون بر خودباوري و انگيزه پيشرفث دانش آموزان ابتدايي تاثير دارد.
به طوري که آموزش مهارث هاي حرفه اي معلم بر پايه الگوي گوردون باعث افزايش انگيزه پيشرفث و ابعاد آن (عاطفي، جهث رفتار و خطرجويي) در دانش آموزان شده اسث .