خلاصة:
در مقاله حاضر به بررسی قومیت، مذهب، صور مشارکت در بین مذاهب شیعه و سنّی کردهای شهر کرمانشاه در سال 1397 پرداخته شده است. از روش تحقیق پیمایشی و بر اساس قواعد آماری حجم نمونه، 384 نفر از شهروندان شیعه و سنّی شهر کرمانشاه به عنوان نمونه آماری و از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته متشکل از گویههایی در مقیاس 5 گزینهای طیف لیکرت با پایایی 95/ 0 و اعتبار محتوایی قابل قبول استفاده گردید. در تدوین چارچوب نظری متغیرهای مورد مطالعه؛ از نظریههای لرنر- آیزن و فیش باین- هومنز و محسنیتبریزی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد؛ وضعیت صور مشارکت در بین کردنشینان کرمانشاه 5/ 62% میباشد. همچنین نتایج حاصل از آزمون تیتست مستقل نشان داد؛ پیروان مذهب شیعه دارای مشارکت روانی، مشارکت فرهنگی و مشارکت سیاسی بالاتری بودند. اما پیروان مذهب سنّی دارای مشارکت اقتصادی و اجتماعی بالاتری نسبت به پیروان مذهب شیعه بودند.
The present article investigated the ethnicity, religion and participation forms among Shia and Sunni Kurdish followers of Kermanshah city in 2017. Through survey research method and according to the statistical rules for determining the sample group, 384 Shia and Sunni Kurdish religious people were chosen in stratified ratio sampling way as the sample case of study. The data was collected through researcher-made questionnaire consisting of items with 5 Likert scales which had 0. 95 approval reliability and accepted contents validity. The Lerner, Eisen and Fieshbine-Homans and also Moseni Tabrizi teories were applied to codify research`s theoretical framework for the variables. The obtained results revealed that the status of participation forms among Kurdish people in Kermanshah was 5. 62 percent. The results of independent t-test also proved that Shia Kurdish followers had higher levels of psychological, cultural and political participation. But, Sunni religious followers, in contrast to Shia followers, had upper level of economical and social participation.
ملخص الجهاز:
بنابراین 1- Nationalism 136 سؤال اصلی تحقیق ناظر برآن است که اولا چه اشکالی از مشارکت در جامعه مطالعاتی (کرمانشاه ) وجود دارد و تفاوت آن در مذاهب شیعه و سنّی چگونه است ؟ ثانیا کدامیک از صور مشارکت در بین پیروان شیعه و سنّی قوم کرد کرمانشاه بیشتر مورد توجه قرار میگیرد؟ در همین زمینه ، تحقیقات متفاوتی در داخل و خارج از کشور انجام شده است که به عمدترین آنها اشاره میگردد.
در همین رابطه مصطفوی و همکاران (١٣٩٨) در بررسی خود نشان دادند میان هویت قومی و مذهبی شهروندان ، تعاملات آنان با سایراقوام و مذاهب ، احساس نابرابری اجتماعی کمتر یا بیشتر و نیز احساس مشروعیت نظام سیاسی قویتر یا ضعیفتر و سطح و نوع مشارکت سیاسی ایشان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
در همین رابطه ؛ مطابق یافته های پژوهش حسین زاده و فدائی ده چشمه (١٣٩١) وضعیت کلی مشارکت شهروندان در حد متوسط رو به پایین بوده و این امر بیشتر ناشی از سطح پایین بعد عینی مشارکت شهروندان در زندگی شهری است .
در همین زمینه ؛ محسنیتبریزی و عباسی قادی (١٣٩٣) دریافتند؛ مشارکت اجتماعی جوانان علیرغم این که پایین تر از سطح استاندارد تعیین شده براساس میانگین امتیازات مجموع گویه ها بود؛ تفاوت معناداری بسیار اندکی نیز بین دو جمعیت آماری ایران و تاجیکستان مشاهده شده است .
با توجه به چارچوب نظری تحقیق مورد مطالعه ، فرضیه های تحقیق به شرح زیر میباشند: ١- وضعیت صور مشارکت کردنشینان مذاهب و شیعه و سنّی شهر کرمانشاه در سطح مطلوب است .