ملخص الجهاز:
"باید این مسأله را خاطرنشان کرد که اگر چه این موفقیت اقتصادی،به دلیل شرایط ویژه تاریخی و جغرافیایی بوده است،اما همیشه نیز از کشورهای خارجی تأمین شده است.
» این مشاهدات بدبینانه را خوشبختانه،جریانات سینمای واقعگرا و شاعرانه فرانسه در سالهای 6391،نئورآلیسم ایتالیای سالهای 05-54 و تمام سینمای جوانی که بعد از 0691 به وجود آمد،تا حدودی،رد میکند و نشان میدهد که هالیوود،صد در صد هم موفق نبوده و نتوانسته است که همه چیز را به یک شکل تحت تسلط خویش درآورد.
A. A Peen Association of america) در 6491 این سندیکای ویژه که تمام کمپانیهای پخش فیلم امریکایی را در بر میگیرد،سه مشخصه جالب توجه دارد:این موسسه به طور مستقیم با کاخ سفید به وسیله واسطههایی که همکاران نزدیک رئیس جمهور بودهاند، ارتباط داشته و از معافیت (Sherman Anti-trusl act) 0981 بهرهمند میشده است که به برکت آن فعالیتهای اقتصادی شرکتهای انحصار طلب در خارج از امریکا،بدون از هم پاشیدگی تولیدکنندگان اصلی همانند اروپا در زمینه سینما به وسیله دولت امریکا به وجود آمده بود.
باید توجه داشت که با یک میلیارد و صد و هفتاد میلیون بیننده در سال،بازار اروپایی برابر بازار امریکایی است؛با وجود این که اروپا،دو برابر امریکا فیلم تولید میکند.
از طرف دیگر،چه کسی میتواند به طور جدی، انکار کند که طبع«اسپاگتی وسترن»در ایتالیا و سریالهای ẓZẒ در فرانسه،حاصل امریکایی شدن روحیه خالقین آنها و مورد سلیقه مردم اروپای غربی باشد؟توماس گیباک از یک فرهنگ آمریکایی Mid-Atlantic صحبت کرده و سیاست جهانی (Cosmopolitisme) را آشکار میکند."