خلاصة:
هدف پژوهش حاضر مدلسازی توسعۀ کارآفرینی در گردشگری ورزشی ایران مبتنی بر رویکرد ساختاری ـ تفسیری است. تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی با ماهیت تحلیلی است و از لحاظ ماهیت و هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است که به روش ساختاری ـ تفسیری انجام شده است. ابزار جمعآوری دادههای موردنیاز پژوهش مطالعات کتابخانهای، مصاحبه و پرسشنامۀ ساختاری ـ تفسیری است. با توجه به یافتههای پژوهش، 68 شاخص در زیرمجموعۀ 9 عامل نهادی (شامل عوامل سیاسی و قانونی، مدیریتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، آموزش و پژوهش، منابع انسانی، فناوری، زیرساختها و جاذبههای گردشگری) وجود دارد که با توجه به هدف پژوهش، در 6 سطح قرار گرفت. عوامل سیاسی و قانونی در سطح ششم و بهعنوان سنگ زیربنایی مدل شناسایی شد. با توجه به یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که در گام اول، حمایت دولت از کارآفرینان این حوزه بزرگترین عامل موفقیت در مسیر توسعۀ کارآفرینی در گردشگری ورزشی به شمار میآید تا بخش خصوصی نیز با تشویق و حمایت دولت، با سرمایهگذاری و ورود به این حوزه بتواند بازوی مهمی برای توسعۀ گردشگری ورزشی در ایران محسوب شود.
The purpose of this study was to model entrepreneurship development in sports tourism in Iran based on a structural-interpretive approach. The present research is a qualitative research with analytical nature and in terms of nature and purpose is an applied research that was performed by interpretive structural method. The data collection tools required for the research were library studies, interviews and structural-interpretive questionnaires. According to the research findings, 68 indicators were subset of 9 institutional factors including political and legal factors, managerial factors, economic factors, cultural and social factors, education and research, human resources, technology and technology, infrastructure and tourist attractions. The purpose of the study was at 6 levels and political and legal factors were identified at the sixth level as the cornerstone of the model. According to the research findings, it can be concluded that in the first step, government support for entrepreneurs in this field is the biggest success factor for the development of entrepreneurship in sports tourism so that the private sector can encourage and support the government by investing and entering this field. Be an important arm for the development of sports tourism in Iran.