خلاصة:
یکی از روشهای اعتباریابی متن احادیث، عرضه آنها به قرآن مجید است. این روند که به «قاعدۀ عرضه حدیث به قرآن» نام برده شده بر دلیلهای گوناگون عقلی و نقلی استوار است. معروفترین این دلایل دستهای از روایاتی بهعنوان «اخبار عرض» میباشند. با این وجود، اشکالاتی به درستی این قاعده از سوی جریان ظاهرگرایی عامه و برخی از ظاهرگرایان خاصه، وارد شده است. پژوهش حاضر با استفاده از منابع کتابخانهای و بهره از روش توصیفی ـ تحلیلی در پی بازخوانی این دلایل، میزان دلالت آنها بر مقصود و پاسخگویی به آنهاست. در این جستار، اشکالات مخالفان قاعده در چهار ردۀ: رویکردهای معرفت شناختی، اشکالات سندی، اشکالات مبتنی بر ادله نقلی و لازمههای نادرست اجرای قاعدۀ عرضه تقسیم شدهاند. در یک ارزیابی کلی، ریشۀ دلایل معرفتی و محتوایی پیشگفته به آسیبهایی چون فهم یک سویه از پارهای اخبار، عدم درک استوار از مفهوم مخالفت در محتوای اخبار عرض و نیز یکسانانگاری مفهوم سنّت با حدیث باز میگردد. پاسخهای فراهم آمده به اشکالات پیشگفته نیز بر درک این آسیبها استوار است. اشکالات سندی نیز به سبب تمرکز بر شمار محدودی از خانواده اخبار عرض رخ نمودهاند که با مراجعه به سایر احادیث و حصول تواتر معنوی یا استفاضه پاسخ داده میشوند. نتیجه اینکه هیچیک از دلایل را نمیتوان در جهت خدشه به اخبار عرض بهکار برد.
One of the methods of verifying the text of hadiths is to present them to the Holy Quran. This process, which is called “the rule of presenting hadiths to the Quran”, is based on various rational and narrative reasons. The most famous of these reasons are a group of traditions called “narrations of presenting”. Nevertheless, some objections have been raised to the correctness of this rule to the trend of Sunni and Shia appearance-centrism. The current research, using library sources and using the descriptive-analytical method seeks to reread these reasons, the extent of their meaning and answer to them. In this research, the problems of the opponents of the rule are divided into four categories: epistemological approaches, documentary problems, problems based on narrative evidence, and incorrect implications for the implementation of the presenting rule. In a general evaluation, the root of the aforementioned epistemological and content-based reasons goes back to issues such as understanding one side of some narrations, and lack of solid understanding of the concept of opposition in the context of wide-ranging narrations, and equating the concept of Sunnah with Hadith. The answers provided to the aforementioned problems are also based on the understanding of these issues. Documentary problems have also occurred due to focusing on a limited number of narrations presented, which are answered by referring to other hadiths and obtaining meaningful massiveness or abundance. The result is that none of the reasons can be used to harm the narration of presenting.