خلاصة:
تبلیغات یکی از مهمترین اجزای ناپایدار یک نهاد تجاری است و توسعه و پیشرفت فنّاورانه بهویژه رسانه های اجتماعی آنلاین، فشار و تاثیر تبلیغات را بانفوذتر و قدرتمندتر کرده است. این در حالی است که فریب یکی از معضلات اخلاقی مهم در تبلیغات بهحساب می آید و که با رشد شبکه های اجتماعی، گسترش یافته است و باعث ایجاد آسیب هایی به مصرفکننده می گردد. امروزه استقبال روزافزون از تبلیغات و فروش آنلاین بستر مناسبی را برای تبلیغ کالاها و خدمات، بدون محدودیت های زمانی و مکانی و ایجاد ارتباط مستقیم بازاریابان با مصرف کنندگان نهایی را فراهم آورده است. با توجه به نوظهوربودن این رسانه و بستر تبلیغاتی آن، هنوز عوامل موثر بر پذیرش آن برای کسب وکارها و تبلیغ کنندگان آشکار نیست. بی توجهی به سلیقه ها و نیازهای کاربران و ارسال حجم زیادی از تبلیغات موبایلی، به اتلاف سرمایه گذاری های تبلیغاتی در این زمینه می انجامد و شرکت ها برای طراحی و ارسال تبلیغات موبایلی، باید استراتژی های دقیقی را به کار گیرند که مدل توسعه داده شده در این پژوهش، تاثیر عوامل عاطفی و شناختی بر نگرش و پذیرش تبلیغات و فروش آنلاین بررسی می کند. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و روش گردآوری اطلاعات آن توصیفی پیمایشی است. برای آزمون مدل تحقیق، نمونه ای 392 نفری از کاربران تلفن همراه به روش قضاوتی و با پرسشنامه انتخاب و گردآوری شده است. داده ها با تجزیه وتحلیل شده اند. نتایج به دست آمده SmartPLS مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرم افزار نشان می دهد که عوامل عاطفی و شناختی تاثیر بسزایی بر پذیرش فروش آنلاین دارند. تایید بسیاری از فرضیه های این تحقیق، اهمیت پیام های سودمندگرا را در بهبود نگرش و پذیرش پیام های تبلیغاتی تلفن همراه پشتیبانی می کند. یافته های این پژوهش برای توسعة مدل های پیچیده تر براساس هردو عامل محرّک مصرف کننده و محرّک پیام و برای دستیابی به یک مدل جامع تر از پذیرش تبلیغات تلفن همراه مفید و کاراست