خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین مهارت های ارتباطی و عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر بابل انجام شده است. طرح این پژوهش، توصیفی- کاربردی بوده و در زمینه تحقیقات زمینه یابی قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش را، معلمان دوره ابتدایی شهر بابل در سال 1401-1400 تشکیل دادند که تعداد آنها برابر با 1134 نفر بود. روش نمونه گیری در این پژوهش بصورت نمونه گیری تصادفی ساده بود. با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان تعداد 242 نفر از معلمان به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. در سطح آمار توصیفی، از فراوانی، درصد و در سطح آمار استباطی از آزمون های تجزیه و تحلیل همبستگی (آزمون پیرسون) و تجزیه و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج تحلیل فرضیات نشان داد که بین شاخصه های مهارت ارتباطی شامل مهارت بازخورد و مهارت شنود و مهارت کلامی، ارتباط قوی و معنی داری وجود دارد و هر چقدر که به میزان مهارت های ارتباطی معلمان افزوده می شود، عملکرد آنان نیز به طور معناداری افزایش می یابد. همچنین متغیر مهارت ارتباطی می تواند به عنوان یک متغیر پیش بین بسیار مناسب برای عملکرد شغلی معلمان باشد.
ملخص الجهاز:
نتايج تحليل فرضيات نشان داد که بين شاخصه هاي مهارت ارتباطي شامل مهارت بازخورد و مهارت شنود و مهارت کلامي، ارتباط قوي و معني داري وجود دارد و هر چقدر که به ميزان مهارت هاي ارتباطي معلمان افزوده مي شود، عملکرد آنان نيز به طور معناداري افزايش مي يابد.
اهداف پژوهش هدف کلي: بررسي رابطه بين مهارت هاي ارتباطي و عملکرد شغلي معلمان دوره ابتدايي شهر بابل اهداف اختصاصي ١.
» جهت آزمون فرضيه اول اين پژوهش از آزمون ضريب همبستگي پيرسون براي تعيين ميزان ارتباط و همبسـتگي ميـان مهـارت کلامي به عنوان يکي از زير شاخص هاي مهارت ارتباطي با عملکرد شغلي به عنوان متغير وابسته پژوهش استفاده شد و نتـايج در جدول ٣ نشان داده شده است .
فرضيه دوم پژوهش : « بين مهارت شنود با عملکرد شغلي معلمان دوره ابتدايي شهر بابل ارتباط وجود دارد.
» جهت آزمون فرضيه دوم اين پژوهش از آزمون ضريب همبستگي پيرسون براي تعيين ميزان ارتباط و همبستگي ميان شـاخص مهارت شنود به عنوان يکي از زير شاخص هاي مهارت ارتباطي و عملکرد شغلي به عنوان متغير وابسته پژوهش استفاده شد و نتايج در جدول ٤ نشان داده شده است .
» براي آزمون فرضيه سوم اين پژوهش از آزمون ضريب همبستگي پيرسون براي تعيين ميزان ارتباط و همبستگي ميـان شـاخص مهارت بازخورد به عنوان يکي از زير شاخص هاي مهارت هاي ارتباطي و عملکرد شغلي بـه عنـوان متغيـر وابسـته پـژوهش استفاده شد و نتايج در جدول ٤ نشان داده شده است .
. /4QQML_Journal_2012_Kakirman-Yildiz_2_141-153.