خلاصة:
حافظ همانطور که از نظر جنبههای بلاغی از سرآمدان ادبیات منظوم فارسی است، از نظر جنبههای دستوری نیز باید واجد شرایط استادی باشد، از این روی بررسی جنبههای دستوری در دیوان او میتواند مرجع اطمینانبخشی برای بیشآگاهی در حوزة دستور زبان فارسی باشد. این مقاله با بررسی وجه امری در غزلیات حافظ شیرازی میکوشد به واکاوی دیدگاه او به این وجه دستوری بپردازد و با چراغ روشنگر او نقطههای تاریک دستور زبان فارسی را روشن سازد. بررسی وجه امری در غزلیات حافظ، با جستجوی افعال امر و نهی از پنج منظر دستوری در غزلیات او آغاز شد و 1835 فعل امر و نهی در 495 غزل او یافت و مشخص شد چهارپنجم آنها فعل امر و بقیه فعل نهی هستند، همچنین دوسوم این افعال، فعل ساده و بقیه غیرساده بودند. در بررسی ساختار این افعال مشخص شد بیشترین سهم به افعال امر «بدون پیشوند فعلی» و بعد از آن به افعال امر و نهی با «پیشوند فعلی بـ و مـ» تعلق دارد. از منظر اغراض وجه امری، افعال امر بر اساس سیزده غرض و افعال نهی بر اساس هفت غرض بررسی شد که بیشترین فراوانی اغراض فعل امر به غرضهای «اذن و اجازه» و «ارشاد و ترغیب و تشویق» و بیشترین فراوانی اغراض نهی به غرضهای«تهدید و تحذیر» و «ارشاد» تعلق گرفت بنابراین حافظ در وجه امری بیشتر یک مرشد است. از منظر پنجم، وجه امری بر اساس نوع مخاطب، بررسی و مشخص شد،90درصد مخاطبان وجه امری در شعر حافظ، «دوم شخص مفرد(تو)» هستند. اما بر اساس شیوة دستوری حافظ تمام ضمایر اول شخص، دوم شخص و سوم شخص اعم از مفرد و جمع میتوانند مخاطب وجه امری قرار گیرند.
In this article we are going to study imperative verbs in Hafez`s poetries to analyze his
point of view about this grammatical issue and to lighten up the darkened side of Persian
literature`s grammar and reclaim its errors. The study of imperative verbs in Hafez`s poems
started with looking for imperative verbs in his poems by considering five different
grammatical aspects and 1835 affirmative and negative imperative verbs have been found
through 495 poems of Hafez .It has been concluded that almost 80percent of those verbs are
affirmative imperative and 20percent are negative imperative. It has also been concluded that
two third of those verbs are simple verbs and the rest are compound verbs. In the analyzation
of structure of those verbs It has been clarified that the early majority of them belong to the
group of imperative verbs without verbal prefix and the second majority belongs to
imperative verbs with affirmative imperative maker prefix and negative imperative maker
prefix. In this study we have undrestood that If we want to categorize imperative verbs into
different groups by considering their intentions, we can claim that affirmative imperative
verbs can be assorted into 13different intentions and negative imperative verbs can be
assorted into 7different intentions and by considering these observations it has been
concluded that the intentions of the majority of affirmative imperative verbs consist of
"permission" and "encouragement" and the intentions of the majority of negative imperative
verbs include "threatening" and "guiding" .All in all, Hafez should be known as a guide in
the aspect of using imperative verbs. If we want to take a look at his poems from the fifth
aspect which is the addressor`s view we can recognize that About 90 percent of the addressors
in Hafez`s poems are "singular second-person" .The other noticeable point that has been
found out in this study is that grammar teachers categorize the addressors of imperative verbs
into three groups including "singular second-person","plural second-person" and "plural
first-person". However, based on the grammatical pattern in Hafez`s poems we can figure
out that all of the pronouns can be the addressor of imperative verbs.
ملخص الجهاز:
نوع فعل در خصوص ساده یا غیرساده بودن افعال در دستور ادبیات فارسی میان صاحبنظران اختلافهایی است برخی همچون فرشیدور معتقدند «افعال یا سادهاند یا گروه فعلی یا فعل مرکب»(مجد، 1394: 70) و پرویز ناتل خانلری در جلد دوم تاریخ دستور فارسی، و بیان انواع فعل در فارسی دری تقسیمبندی پنجگانهای را مطرح و عنوان میکند:«فعل در فارسی دری پنج نوع ساختمان مختلف دارد: 1) ساده 2) پیشوندی 3) مرکب 4) عبارت فعلی 5) فعلهای ناگذر»(ناتل خانلری، 1380: 115) در این پژوهش برای سهولت نتیجهگیری فعلهای امر و نهی در غزلیات حافظ به دو دستة ساده و غیرساده تقسیم شدهاند و «فعل ساده به افعالی میگوییم که از یک ماده حاصل شدهاند یعنی دارای اجزایی نیستند که بتوان آنها را جدا کرد و در ترکیب با جزئی دیگر به کار برد.
عبرت: این غرض را حافظ زمانی اختیار میکند که میخواهد خود یا مخاطب را به عبرت گرفتن از روزگار و حوادث آن دعوت کند مانند این مصراع از غزل121«چو بر روی زمين باشی توانايی غنيمت دان» این غرض با فراوانی 20 مورد و سهم 4/1 درصدی، رتبة دهم اغراض فعل امر را به خود اختصاص داده است.
مانند این مصراع از غزل 45 «جريده رو که گذرگاه عافيت تنگ است» این غرض با فراوانی 18 مورد و سهم 2/1 درصدی، رتبة یازدهم اغراض فعل امر را به خود اختصاص داده است.
این غرض با فراوانی 73 مورد و سهم 7/18 درصدی، رتبة دوم اغراض فعل نهی را به خود اختصاص داده است.