خلاصة:
در فضای فرهنگی و اجتماعی جامعه ایران، کنکور نقش ویژهای در سرنوشت دانش آموزان دارد؛ لذا پدیده کنکور مورد توجه پژوهشگران ایرانی بوده است. هدف پژوهش حاضر بررسی علل، زمینه، استراتژی و پیامدهای ناکامی کنکور، از طریق روش کیفی و رویکرد نظریه داده بنیاد است. روش گردآوری دادهها در پژوهش حاضر از طریق مصاحبه عمیق و فرایند کدگذاری به پیروی از الگوی تحلیلی استراوس و کوربین بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان کنکوری سه شهرستان جنوبی استان کرمان یعنی جیرفت، کهنوج و رودبار جنوب در سال 1399 تشکیل دادهاند که از این جامعه آماری تعداد 10 نفر شامل 6 پسر و 4 دختر با روش نمونهگیری در دسترس و حداکثر تنوع برای مصاحبه انتخاب شدند. پس از طی کردن فرایند پژوهش، یافتههایی، از جمله ضرورت آگاهی همه جانبه فردی و اجتماعی، اهتمام به مولفههای درسی و غیردرسی، اهمیت اشراف و سیطره بر جو بعد از کنکور و دریافت تجارب کارآمد به دست آمد، همچنین در بعد فردی یافتههایی چون اهمیت انگیزه دانش آموز، تلاش، مسائل روحی، مدیریت زمان و... و در بعد اجتماعی به روز بودن و کافی بودن امکانات آموزشی، تعامل نهادهای آموزشی و خانواده و... به دست آمد.
In the cultural and social atmosphere of Iranian society, the entrance exam has a special role in the fate of students; Therefore, the entrance exam phenomenon has been the focus of Iranian researchers. The aim of the current research is to investigate the causes, background, strategy and consequences of the entrance exam failure, through qualitative method and foundational data theory approach. The method of data collection in the present study was through in-depth interview and coding process following the analytical model of Strauss and Corbin. The statistical population of the present study was formed by the entrance examination students of three southern cities of Kerman province, namely Jiroft, Kohnouj and Rudbar South in 2019, from which 10 people, including 6 boys and 4 girls, were selected for the interview with the available sampling method and maximum variety. became After going through the research process, findings were obtained, including the necessity of all-round personal and social awareness, attention to curricular and non-curricular components, the importance of nobility and control over the atmosphere after entrance exam and receiving effective experiences, also in the individual dimension, findings such as The importance of student's motivation, effort, mental issues, time management, etc., and in the social dimension, the up-to-dateness and adequacy of educational facilities, the interaction of educational institutions and family, etc., were obtained.
ملخص الجهاز:
شاید بتوان گفت زندگی بشر از بدو تولد تا پایان، صحنه رقابت و کشمکش باهم نوعان خود است، هر انسانی در این سفر پرفراز و نشیب برای خود مسیری ترسیم میکند و برای رسیدن به اهداف بزرگ، دست به تلاشی همهجانبه میزند؛ چراکه هوش، استعداد و سایر ویژگیهای نهادینه شده در وجود بشر، او را به سوی بینهایت فرامیخواند؛ حتی میتوان گفت بشر همواره خواستار پیشرفت و حرکت روبهجلو است، تا جایی که موفقیت در هر حیطهای است که عطش آدمی را تا حدود زیادی رفع میکند، مصداق بارز این صحنه رقابتی کنکور سراسری در فضای جامعه ایران است؛ زیرا این پدیده سرنوشتساز، ابعاد مختلفی از زندگی دانش آموزان را دربر می گیرد.
علل ناکامی دانش آموزان کرمانی در کنکور سال 1399 چیست؟ زمینههای ناکامی دانش آموزان کنکوری کرمان در کنکور 1399 چیست؟ دانش آموزان کرمانی برای مقابله با ناکامی کنکور در سال 1399 چه استراتژیهای دارند؟ ناکامی دانش آموزان کرمانی در کنکور 1399 چه پیامدهای دارد؟ Interview Grounded Theory Creswell Charmaz پیشینه تحقیق از سال های گذشته تاکنون تحقیقات مختلفی در رابطه با کنکور سراسری صورت گرفته و نتایج و یافته های متنوعی به دست آمده است.
The aim of the current research is to investigate and propose the model of the flipped classroom approach as one of the new learning methods in the third millennium in virtual education, and the steps and methods of using it in virtual classrooms and its challenges and solutions are examined.