خلاصة:
بررسی نسبت دیدگاههای فلاسفه و نظریهپردازان با آثار ادبی همواره در کانون توجه پژوهندگان بوده است. یکی از این مقولههای مشترک زیبایی است. از فیلسوفانی که درباب زیبایی نظرهایی تأملبرانگیز ارائه دادهاند فلوطین است که افقهای روشنی پیشروی عرفا و فلاسفه، خصوصاً مولانا، گشوده است. در این پژوهش، مقوله زیبایی، که از واژههای پربسامد اشعار مولوی است، با مکتب فکری فلوطین مقایسه شد و همسنگیها و ناهمگونیهای دیدگاه آندو در عرصه زیبایی واکاوی شد. برآیند مطالعات آن است که هردو متفکر به سه نوع زیباییِ حسی، عقلی و شهودی اعتقاد داشتند. آندو، منشأ حقیقی جمال و حُسن را ذات بیحد و بیصورت الهی، و زیباییهای ظاهری و دنیوی را شبحی از آن زیبایی مطلق میدانستند. بهعلاوه، فلوطین و مولانا به وجود دو حس، دو عقل و سه روح معتقد بودند، اما تفاوتهایی جزئی در نگرش آنان به مبحث روح وجود دارد. این تمایز از آنجا ناشی میشود که مولانا دیدگاه حکیمانه فلوطین را با مبانی عرفان اسلامی، همچون مکاشفه، ذوق، عشق، وجد، ذوق و... درمیآمیزد و به مقوله زیبایی صبغه عرفانی میبخشد.
The correspondence between philosophers’ and theorists’ views regarding literary text has been addressed by scholars. Chief among these views is the concept of “beauty” which has been theorized differently by numerous philosopher and theorists. Plotinus is among the philosophers who presented thought-provoking views on beauty and provided a bright horizon for philosophers and mystics, especially Mawlana. In this study, the category of beauty, as the most frequent word in Mawlana’s poems, is examined based on Plotinus’ school of thought.
The study finds that both Plotinus and Mawlana believed in sensory, intellectual, and intuitive beauty and considered the true source of beauty the infinitude of divinity, and the outward and worldly beauties as a shadow of that absolute beauty.
Plotinus and Mawlana believed in the existence of two senses, two intellects and three souls; yet there are minor differences in their attitudes towards them which derives from Mawlana’s incorporation of the intellectual views of Plotinus with principles of Islamic mysticism like revelation, aptitude, love, and greatness, etc., and gives a mystical feature to the category of beauty.