خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی جایگاه معرفت افاضهای در فلسفه تربیت اسلامی و تبیین دلالتهای تربیتی آن است. ازآنجاییکه هدف اساسی خلقت، علم و معرفت است، این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی به بررسی جایگاه معرفت افاضهای در فلسفه تربیت اسلامی و تبیین دلالتهای تربیتی آن میپردازد و به دنبال معرفی آثار تربیتی، موانع و زمینههای دستیابی به معرفت افاضهای است. یافتهها بیانگر این است که معرفت نهتنها هدف تعلیم و تربیت بلکه هدف اساسی خلقت و برترین نعمت پس از نعمت آفرینش است. معرفت افاضهای، نوعی خودشناسی؛ و تقوا، اخلاص و تزکیه نفس از مبانی آن است. این معرفت گاهی بهصورت وحی و گاهی بهصورت الهام و گاهی بهصورت تحدیث است. خودآگاهی، خداترسی، قرآنباوری، گریه تسلیم و خضوع، متانت و بردباری، سکوت، همآوایی گفتار و رفتار، تواضع، تعبد و تقلید دینی از جمله آثار تربیتی آن است. تربیتی که بر اساس معرفت و شناخت به اسم رب پی نهاده میشود تربیتی است که به کمال و نیکبختی و بزرگداشت انسان و نیز گسترش صلح و برادری و وحدت در زندگی او میانجامد.
The purpose of this study is to investigate the position of epistemic knowledge in the philosophy of Islamic education and explain its educational implications. Since the basic purpose of creation is science and knowledge. This article uses a descriptive-analytical method to examine the place of epistemological knowledge in the philosophy of Islamic education and explain its educational implications. And seeks to introduce educational works, barriers and areas of access to epistemic knowledge. The findings indicate that knowledge is not only the goal of education but also the basic goal of creation and the highest blessing after the blessing of creation. Epistemic knowledge, a kind of self-knowledge; and piety, sincerity and self-cultivation are among its foundations. This knowledge is sometimes in the form of Inspiration and sometimes in the form of inspiration and sometimes in the form of hadith. Self-awareness, Fear of God, the cry of submission and submission, belief in the Qur'an, sobriety and patience, silence, harmony of speech and behavior, humility, worship and religious imitation are among its educational effects. The education that is based on knowledge and cognition in the name of the Lord is the education that leads to the perfection and happiness of man, as well as the spread of peace, brotherhood and unity in his life.